آزمایش زردی نوزاد برای Dummies

زمانی که میزان بیلی روبین 11 یا بالاتر اباشد، ختنه عقب می افتد و باید یک روز کامل صبر کرد تا شرایط بیماری بهبود یابد. آزمایش زردی نوزاد زمانی نیاز است که اگر مقدار بیلی روبین موجود در بدن نوزاد بیشتر از حالت نرمال باشد سفیدی چشم و رنگ پوست به سمت زردی می رود که به آن یرقان یا زردی گفته می شود. در مواردی که شدید باشد، ممکن است که انتقال خون برای نوزاد نیاز باشد. زردی در نوزادان از جمله مواردی است که اگر به موقع به آن توجه و رسیدگی نشود می تواند مشکلات جبران ناپذیری را برای کودک و والدین او به همراه داشته باشد لذا ضروری است تا همه ی والدین با زردی و نکات حائز اهمیت آن آشنائی کامل داشته باشند. آشنایی با زردی در نوزادان و شناخت علائم آن به شما کمک میکند تا به موقع برای درمان کودکتان اقدام کنید. حداقل هشت لیوان مایعات در روز بنوشید. فنیل کتونوری :(PKU) PKU اختلالی متابولیک و مادرزادی است که در این بیماری، اسید آمینه فنیل آلانین در مایعات و سیستم عصبی تجمع می یابد.

رئیس انجمن عفونی اطفال ایران درباره بروز زردی پاتولوژیک در نوزادان گفت: در این دسته از نوزادان زردی ظرف ۲۴ یا ۴۸ ساعت و یا به صورت ناگهانی افزایش مییابد که این مساله نیاز به بررسی دقیق پزشک دارد. عوارض نادیده گرفتن زردی،اگر شدت زردی بالا باشد و عدد آن به سرعت افزایش یابد و والدین نوزاد را سریع به پزشک ارجاع ندهند ممکن است زردی سبب بروز مشکلات مغزی در نوزاد شود. با این حال در موارد زردی شدید، این عارضه احتمالا دلایل دیگری مانند برخی از عفونت های مادرزادی دارد که تشخیص آن به عهده پزشک است. این بیماری از طریق مصرف داروهای خوراکی هورمون های تیروئید قابل درمان است. به دنبال این اختلال غده تیروئید قادر به تولید هورمون مورد نیاز نوزاد نخواهد بود. این دستگاه که امروزه استفاده از آن در مراکز ارائه خدمات مربوط به تشخیص و درمان زردی رایج شده است وسیله ساده برای سنجش و آزمایش بیماری و شمارش میزان بیلی روبین در سرم خون نوزادان از طریق پوست آن ها می باشد.

همچنین بیماری بیلی روبین موجود کبد از طریق آزمایش های زیر قابل سنجش است. در ایران شرکت ها و مراکز درمانی زیادی هستند که با داشتن تست های بیلی چک در منزل فعالیت می کنند. مراکز معتبر بسیاری هستند که این گونه خدمات را در منزل ارائه می دهند و از رفت و آمدهای اضافی به مراکز بهداشتی در این ایام کرونایی می کاهند. در این میان دیابت مادر، ابتلا به فاویسم، کم کاری تیروئید، سابقه زردی در زایمان های قبلی و… زردی نوزاد به راحتی در منزل قابل درمان است. اگر با این روش ها پی به وجود بیماری بردید بهتر است برای آسایش حال نوزاد و همچنین خودتان تست تشخیص را در منزل انجام دهید. متاسفانه در سال هایی که کشور ما در تحریم به سر می برد دستگاه هایی تقلبی وارد کشور شده که به این دستگاه ها ساخت کشور چین بوده که نه تنها FDA یا تائیدیه سازمان و غذا و دارو را ندارد بلکه تائیدیه وزارت بهداشت کشور عزیزمان ایران را نیز ندارند و به صورت قاچاقا وارد کشور می شوند. از آنجا که نتایج حاصل از آزمایش خون دقیق تر است اما ممکن است نوزاد برای خونگیری اذیت شود و حتی در برخی از موارد سطح بیلی روبین پایین است و نیازی نیست کودک را بخاطر زردی کم و قابل تشخیص با دستگاه های خانگی به آزمایشگاه و انجام آزمایش خون برد.

جواب دهی این تست در کمتر از چند دقیقه امکان پذیر است و از آنجا که دستگاه بک صفحه نمایش LCD دارد و جواب تست در آن با اعداد و ارقام نمایش داده می شود پس نیازی به دانش خاصی برای تفسیر تست نیست. او افزود: مراجعان میتوانند همه روزه با مراجعه به متخصص اطفال حاضر در درمانگاه صبح این مرکز درمانی، نوزادان خود را مورد معاینه قرار داده و دستور موردنیاز برای آزمایش دریافت و در نهایت جواب آزمایش را تا یک ساعت پس از انجام تست دریافت کنند. گلبول های قرمز فاقد G6PD کافی در برابر برخی سموم، مواد غذاییو عفونت ها حساس تر از گلبول های قرمز عادی می شوند. این مسئله تا حد زیادی از ناراحتی و استرس والدین می کاهد مجبور نیستند نوزاد را برای خونگیری به آزمایشگاه ها ببرند و با عفونت های بیمارستانی مواجه شوند. اما راه دیگری که تشخیص را آسانتر می کند معاینه چشم نوزاد و پوست صورت است چون بیماری از این دو نقطه شروع می شود و کم کم به بخش های دیگر کشیده می شود. اما بهبود بدون درمان فقط مختص نوزادانی است که سطح بیماری خیلی پایین باشد و نوزاد به جای پیشرفت بیماری روز به روز بهبود پیدا کند.  Th is con​tent was g enerat᠎ed by GSA Con tent Genera​tor DEMO.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *