اثبات اینکه درمان زردی نوزاد در واقع کار می کند

مکونیوم مدفوعی است که در دو، سه روز آغاز تولد از نوزاد دفع میشود و این مدفوع از موادی که جنین در رحم بلعیده، تشکیل شده است. این امر با تحریک حرکات روده باعث از بین رفتن بیلی روبین اضافی در بدن می شود و کمک می کند تا این آنزیم به شکل مدفوع زرد رنگ (مایل به قهوه ای) دفع شود. استفاده از شیر خشک می تواند به سرعت سطح بیلی روبین را کاهش دهد و در رفع زردی طولانی مدت با سطح بیلی روبین بین 20-25 واحد موثر باشد، اما باید اثرات بلند مدت و کوتاه مدت آن را در نظر گرفت. روشهایی که بتوانند سرعت پاسخ به فتوتراپی را تسریع کنند، کمک زیادی به نوزاد والدینش میکند و هزینههای درمان را نیز کاهش میدهد. اگر در زردی در نوزادان سطح بیلی روبین خیلی بالا نباشد و یا به سرعت افزایش نیابد، شما می توانید نوردرمانی برای زردی در نوزادان را در منزل به کمک یک منبع نوری با پرتوهای کوچک روشن انجام دهید. تغذیه با شیر مادر اغلب به پایین نگه داشتن سطح بیلی روبین نوزاد کمک می کند. شیر دادن به نوزاد حداقل ۸ تا ۱۲ بار در روز، تغذیه کافی کمک میکند تا حرکات روده نوزاد منظم شود و بیلی روبین از بدن او خارج شود.  Post has  been g ener at ed with the he᠎lp of G​SA  C​onte​nt Gener᠎ator D​emoversi​on.

پس از تولد گلبول های قرمز خون تجزیه شده و در نتیجه آن بیلی روبین تولید می شود. وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر زردی به موقع مورد درمان قرار نگیرد خطرات جبران ناپذیری را برای نوزاد به همراه دارد و ممکن است موجب کند ذهنی، عقب افتادگی ذهنی و یا فلج مغزی در آنها شود بنابراین تاکید میشود والدین به نوزادان خود توجه بسیاری داشته باشند و در صورت مشاهده علائم زردی در اسرع وقت آنها را به متخصص اطفال ارجاع دهند و اگر پس از تکمیل دوره درمان زردی مجدد عود کرد برای ادامه روند درمان به مراکز درمانی مراجعه کنند. اگر نیازی به درمان نباشد، باید به طور منظم به کودک خود شیر دهید، در صورت لزوم او را برای تغذیه با شیر از خواب بیدار کنید. معمولا زردی نوزاد یک هفته اول پس از تولد، خود به خود از بین می رود.از علائم اصلی برای تشخیص زردی یا یرقان نوزاد، تغییر پوست و چشم او به رنگ زرد است. نوزادانی که بلافاصله پس از زایمان وزن زیادی از دست می دهند یا در اثر زایمان بد زیر پوست سرشان کبودی و خونریزی دارند. به گزارش ایسنا، زردی نوزادی یا «هیپربیلیروبینمی»؛ یکی از شایعترین علل بستری مجدد نوزادان در بیمارستان طی هفته اول پس از تولد است.

برخی از بیمارستان ها اقدامات بیشتری برای کنترل سطوح بیلی روبین در خون نوزادان از طریق آزمایش خون و ویزیت ها انجام می دهند. نمونهها به دو گروه مداخله ماساژ و رفلکسولوژی و یک گروه کنترل تقسیم شدند. در این روش برای درمان زردی در نوزادان، نوزاد در یک محیط گرم و بسته (دمای کنترل شده) زیر نور آبی قرار می گیرد. نور درمانی (فوتوتراپی): کودک در زیر لامپ مخصوصی که طیف آبی-سبز تابش می کند، قرار می گیرد. از لامپ های فلورسنت برای درمان زردی نوزاد استفاده می شود که طول موج نور این لامپ ها، ۴۸۰ نانومتر بوده که در کل برای نوزاد مضر نیست. در این روش برای درمان زردی در نوزادان، خون نوزاد با یک خون تازه تعویض می شود. زردی یک عارضه شایع و موقت است و معمولاً در نوزادان تازه متولد شده بی خطر است. نوزادان گذرانده ماساژ، روزانه سه بار به مدت ۲۰ دقیقه ماساژ و نوزادان گروه رفلکسولوژی، روزانه سه بار به مدت ۲۰ دقیقه ماساژ کف پا دریافت کردند. در موارد شدید زردی در نوزادان، معمولا به تعویض خون نیاز است. در طی این روش مقداری از خون نوزاد از طریق دستگاه، با خون اهداکننده تازه یا پلاسما جایگزین می شود.

Th᠎is article has  be en ᠎done wi th the he​lp of GSA Content G᠎en᠎erat​or D emov er​sion .

اگر کودک شرایطی داشته باشد که تعداد گلبول های قرمز خون که باید در بدن جایگزین شوند زیاد باشد، زردی در نوزادان شدید رخ می دهد. در تزریق و انتقال خون مکرر، مقادیر کمی از خون کودک با خون فرد دهنده جایگزین می شود. درمان زردی نوزاد معمولاً فقط در صورتی لازم است که کودک شما مقادیر زیادی ماده به نام بیلی روبین در خون داشته باشد، بنابراین برای بررسی این مسئله باید آزمایشاتی انجام شود. نوزادانی که والدین یا خواهر و برادر آن ها سطح بیلی روبین بالا داشته اند و نور درمانی دریافت کرده اند. در برخی موارد درمان زردی در نوزادان قبل از این که آن ها بیمارستان را ترک کنند، انجام می گیرد. نوزادان نارس (قبل از ۳۷ هفته) یا آن هایی که با وزن کم متولد می شوند. نوزادانی که نارس متولد می شوند در مقایسه با نوزادانی که به موقع تولد می یابند بیشتر در معرض ابتلا به زردی در نوزادان قرار دارند. این بیماری هم نوزادان نارس و هم بالغ را تحت تأثیر قرار می دهد و معمولاً در هفته اول زندگی نوزاد ظاهر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *