تعاریف مهتابی مناسب برای زردی نوزاد

در واقع استفاده از اصطلاح زردی شیردهی برای زردی زودرس خیلی انتخاب خوبی نیست، این نوع زردی تنها به دلیل شیردهی ناکافی و ناصحیح مادر رخ می دهد و بهتر است آن را با عنوان زردی ناشی از غذای ناکافی بشناسیم. عموما این زردی در ابتدای تولد به دلیل کمبود شیر مادر، تغذیه نامناسب نوزاد و حتی نارساییهای خونی رخ میدهد. این داروها عمدتا به صورت قطره های خوراکی در دسترس هستند. اما به دلیل اینکه اکثریت نوزادان با این مشکل مواجه می شوند پس طبیعی است که اکثر والدین نگرانی بابت این مسئله نداشته باشند.. با استفاده از لامپ فتوتراپی، نوزاد با خطرات بالای عمل تعویض خون مواجه نمی گردد و همچنین در اثر خاصیت فتو اکسیداتیو نور لامپ، میزان بالای بیلیروبین خون در نوزادانی که به علت کم کاری کبد قادر به دفع آن نیستند،به صورت ترکیب محلول در آب درآمده و توسط کبد و کلیه دفع میشود .

اگر پزشک متخصص کبد نتواند علت را پیدا کند، ممکن است آزمایش خون را برای بررسی میزان بیلیروبین و ترکیب خون درخواست کند. قطعا برای مادری که تازه زایمان نموده است رسیدگی به نوزاد در بیمارستان کار دشواری خواهد بود، با اجاره دستگاه فتوتراپی خانگی از مجموعه همیار زردی نیازی به جدا نمودن مادر از نوزاد نخواهد بود. هم چنین زردی نوزاد می تواند از شیر مادر هم ایجاد شود، به این صورت که مواد موجود در شیر مادر در فرآیند دفع و خروج ماده بیلی روبین از بدن اخلال ایجاد می کنند. همانطور که در بالا اشاره کردیم، تغذیه با شیر مادر مقدار بیلی روبین را افزایش داده و زردی بیشتر طول می کشد. بنابراین کودک به راحتی می تواند بیلی روبین را تنظیم نماید. هنگامی که نوزاد پس از تولد شروع به تنفس می کند ، سلول های قرمز اضافی که داشته است از بین رفته و این میزان بالایی از بیلی روبین را در همه نوزادان پس از تولد ایجاد می کند؛ بسیاری از کبد نوزادان نمیتواند از شر آن خلاص شود و باعث می شود نوزاد سطح بالایی از بیلی روبین را داشته باشد.میزان خطرناک بودن زردی نوزاد به سن،وزن، نارس یا به موقع دنیا آن نوزاد بستگی دارد، اگر میزان زردی نوزاد بیش از 15 درجه باشد، خطرناک است و باید به آن توجه شود.

This a rtic᠎le h​as ​been g enerat​ed wi th the he​lp of G SA Content Gen᠎erat​or Dem​ov​er sion !

طبق یک مقاله در سال 2021، اگر سطح بیلی روبین به 5 mg/dl در روز یا بیش از 0.2 mg/dl در ساعت افزایش یابد، پزشکان وجود زردی در نوزادان را تشخیص می دهند. 1- فشار دادن پوست به آرامی و در محل پیشانی یا بینی. برای بررسی زردی نوزاد، به آرامی روی پیشانی یا بینی کودک را فشار دهید. معمولا در صورت زردی داشتن نوزاد، توصیه می شود مدتی جراحی ختنه به تعویق بیفتد. در صورت مشاهده علائم زردی در کودک ، بلافاصله با پزشک تماس بگیرید. زردی پوست و سفیدی چشم ( نشانه اصلی زردی نوزاد ) که معمولا بین روز دوم و چهارم پس از تولد ظاهر می شود از علائم ویژه این بیماری هستند. درصورتیکه بیلیروبین به این خط قرمز و بالاتر از آن رسید، باعث صدماتی در سلولهای عصبی و بخصوص مغز میشود که این صدمات عوارضی ایجاد میکند که برگشتناپذیر است؛ و بعدازاین اتفاق، صدمهای که به سلولهای عصبی وارد میشود، بهبودی و ترمیمی نداشته و نوزاد تا آخر عمر این عوارض را با خود به دنبال خواهد داشت. در این بخش از مقاله خود قصد دارد به بررسی شرایط اجاره دستگاه زردی بپردازد.

زردی نوزاد بیش از 3 هفته به طول انجامیده است. زردی طبیعی (فیزیولوژیکی) معمولا بعد از ۱ یا ۲ هفته بهبود پیدا میکند، اما گاهی ممکن است زردی بیش از این طول بکشد و تا چهل روز هم ادامه داشته باشد. از جمله مهمترین درمانهای زردی نوزادی میتوان به فتوتراپی، تعویض خون و گاهی استفاده از داروهای مناسب اشاره کرد. پس کبدی (Posthepatic): این اتفاق پس از پردازش ضایعات توسط کبد ایجاد شده و باعث افزایش سطح بیلی روبین کونژوگه خواهد شد. می بایست روزانه برای بررسی وزن ، تغذیه ، پوست ، و سطح بیلی روبین کودک خود را به بیمارستان ببرید. میزان بالای بیلی روبین توتال میتواند به این معنی باشد که کبد شما به درستی کار نمیکند و نمیتواند به درستی بیلی روبین را حذف کند. • درصورتی كه متوجه زرد شدن رنگ پوست نوزاد شدید، بلافاصله به پزشك مراجعه كنید تابا آزمایش سریع و به موقع، میزان زردی خون نوزاد اندازه گیری شود. یرقان بیماری است که باعث زرد شدن پوست، غشاهای مخاطی و سفیدی چشم می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *