حقایق کمی شناخته شده درباره درمان زردی نوزاد – و چرا اهمیت دارند

اگر زایمان شما طبیعی باشد، ممکن است از بزرگتر بودن سر نوزاد نسبت به بقیۀ بدن او تعجب کنید. در این مطلب میتوانید با اعضای بدن نوزادان و دلایل عجیب و غریب بودن ظاهر نوزادان پس از تولدشان آشنا شوید. برخی از دلایل زردی نوزادان نیاز به درمان بیشتر دارد. نوزادان اغلب دچار قرمزی و پوستهپوسته شدن پوست سر یا به اصطلاح، عارضۀ کلاه گهوارهای میشوند. چون واکنش بدن افراد نسبت به درمان متفاوت است همانطور که دو تا افراد ممکنه با هم دچار سرماخوردگی بشن یکی ممکنه دو روز درمان بشه و درمان فرد دیگه دو هفته هم طول بکشه و به همین صورت بدن هر نوزاد به درمان واکنش منحصر به فرد خودشو نشون میده یک نوزاد یک روزه خوب میشه و یک نوزاد دو روزه اما به صورت کلی باید بهتون بگم که حداقل تایم اجاره دستگاه زردی نوزاد ۴۸ ساعت یا همون دو روزه و تجربه ثابت کرده که ۹۰ درصد نوزادان توی همون ۴۸ ساعت زردیشون کامل میشکنه و از بین میره و شما دیگه نیازی به استفاده از دستگاه زردی ندارید اما مواردی هم پیش میاد که ممکنه درمان زردی نوزاد بیشتر طول بکشه و شما میتونید به ازای هر شبانه روزی که دستگاه را نیاز داشتید تمدید کنید هزینه رو واریز کنیم و به کارشناسی ما اطلاع بدید تا داخل سیستم مجموعه تمدید دستگاه شما ثبت شود.

توصیه های ارایه شده توسط انجمن متخصصان اطفال آمریکا برای زمان شروع درمان زردی با دستگاه فتوتراپی در نوزادان فول ترم یعنی نوزادانی که بین ۳۸ تا ۴۰ هفتگی به دنیا آمده اند،این است که معیار مناسب برای شروع فتوتراپی سطح سرمی بیلی روبین در خون است اما بسیاری معتقدند برای این گروه از نوزادان بهترین معیار قضاوت بالینی پزشک می باشد. در بعضی موارد ، فقط ۲۴ ساعت یا کمتر به فوتوتراپی نیاز خواهد بود ، در بعضی موارد ممکن است ۵ تا ۷ روز به آن نیاز داشته باشد. پس از تولد ، در صورت لزوم ، گروه خونی کودک آزمایش می شود تا احتمال ناسازگاری گروه خونی که منجر به زردی نوزاد می شود را مشخص کند. در این روش به طور مکرر مقدار کمی از خون خارج می شود، بیلی روبین و آنتی بادی مادر رقیق شده و سپس خون به بدن نوزاد برمی گردد – این فرایند در بخش مراقبت های ویژه نوزادان انجام می شود.  Art icle was generated by G SA C ontent᠎ G ener ator Dem over si on.

زردی ناشی از ناسازگاری خون: هنگامی که ناسازگاری RH مادر و جنین وجود داشته باشد، بدن مادر ممکن است در حالی که جنین در رحم است به گلبولهای قرمز آن حمله کند. نوزادانی که قبل از ۹ ماه و زودتر از موعد به دنیا میآیند یعنی زایمان زودرس اتفاق افتاده است. یرقان در نوزادان غالبا به این علت ایجاد می شود که کبد هنوز به اندازه کافی بالغ نیست تا بتواند بدن را از شر بیلی روبین ها خلاص کند. این نوع زردی تا 12 هفتگی برطرف میشود. از آنجایی که آنتی بادیهای مادر قبل از تولد گلبولهای قرمز نوزاد را از بین میبرد، این نوع زردیها ممکن است در همان روز اول بعد از تولد بروز کند. و همانطور که از اسم این مشکل پیداست، زردی نوزاد را نمی توان یک نوع بیماری دانست و در حقیقت زردی نوزاد نشان دهنده یک حالت طبیعی در درون بدن است. درمان زردی نوزاد با طب سنتی از گذشته در ایران مورد توجه بوده و بدون هیچ گونه عارضه و خطر بوده است. این روش بی درد و غیر تهاجمی به گونه ای است که نوزاد به هیچ وجه متوجه انجام آن نمی شود و خطر ابتلا به عفونت نوزاد را تهدید نخواهد کرد.

کبد نوزادان به دلیل کامل نشدن اغلب قادر به دفع بیلی روبین خون نمی باشد. آنچه می تواند زردی را به طور بالقوه برای نوزادان نارس – کسانی که قبل از 35 هفته بارداری متولد شده اند – مشکل ساز کند این است که نوزادان نارس نسبت به نوزادان کامل تر ، بیشتر در معرض بروز یرقان یا زردی هستند زیرا سطح بیلی روبین خون آن ها پایین تر می باشد. این بدشکلی و نامتقارنی مولدینگ نامیده میشود و ناشی از فشاری است که در حین عبور از مجرای زایمان به نوزاد وارد میشود. این درزها که یکی در جلوی سر و یکی در پشت واقع است، به استخوانهای جمجمۀ کودک اجازه میدهد تا در حین عبور از مجرای زایمان فشرده شود و پس از تولد نیز اجازهٔ رشد سریع مغز را خواهد داد. پس از اینکه بدن او شروع به باز شدن کند، پاهای او احتمالاً تا زمانی که شروع به راه رفتن میکند، کمی پرانتزی به نظر میرسند. همچنین نوزادان دختر ممکن است مقداری ترشحات واژینال سفید یا مخاط آغشته به خون نیز داشته باشند که همهٔ این علائم پس از گذشت چند هفتۀ اول از بین میرود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *