درمان زردی نوزاد تنظیمات: 5 عملی پیشنهادات

اینها شاید سوالات مادرانی باشد كه در آینده قصد بارداری دارند یا قرار است به زودی زایمان كنند. نكته حائز اهمیت آن است كه در نوزادان این ماده به آسانی از سد مغزی – خونی عبور می کند و موجب آسیب سلولهای مغزی میگردد كه در آینده خود را به صورت عقبماندگی ذهنی و معلولیتهای حركتی و ناشنوایی نشان میدهد. مطالعه بالینی پژوهشگران ایرانی روی ‪ ۲۰۰‬نوزاد مبتلا به زردی در یكی از بیمارستانهای شهر تهران نشان داد استفاده از قطره خوراكی عصاره گیاه دارویی شیر خشت همراه نوردرمانی تا حد زیادی در درمان این نوزادان موثر است. در حالی که اثرات مثبت عصاره شیر خشت که جزء اصلی تشکیل دهنده قطره بیلی ناستر (قطره کاهنده زردی نوزاد) است توسط دکترهای گیاهی ثابت شده است. یکی از مسائل مهمی که پدران و مادران در همان هفته اول به دنیا آمدن کودک عزیز خود ممکن است درگیر آن شوند مسئله زردی نوزاد است. اگر بخشی از کبد خود را اهدا کنید، این اندام شما به اندازه اصلی خود بازسازی میشود. ممکن است کمی طول بکشد که کبد کودک این کار را به طور موثر انجام دهد.

در اواسط تهیه گزارش ارقام و اعداد کمی برایمان ترسناک شدند اما روی کمک بیمهها خیلی حساب کردیم و ادامه دادیم! • زردی شیر مادر که در بعضی نوزادان سالم که از شیر مادر تغذیه میکنند، ممکن است بعد از 7 روز از تولد ایجاد شود و معمولا در هفته دوم و سوم تولد به اوج خود میرسد و ممکن است حدودا یک ماه به صورت خفیف ادامه یابد. از نظر پژوهشگران میتوان با كمك فرآوردههای استاندارد شیرخشت نوزادان مبتلا به زردی را درمان كرد. میتوان یك گرم از این ماده را در یك استكان آب داغ حل كرد و به مدت سه روز با قاشق چایخوری به نوزاد خوراند. بهطور مثال اگر نوزادی با وزن سه و نیم یا چهار كیلوگرم و پس از ۹ ماه به دنیا آمده باشد و میزان بیلیروبینش هم ۱۲ باشد، این میزان بیلیروبین برای این نوزاد سالم، طبیعی است و مشكلی ایجاد نمیكند و بیلیروبین ایجاد شده نیز از طریق كبد دفع میشود. گاهی اوقات والدین كودكان سه یا پنج، شش سالهای را برای درمان میآورند كه از مشكل زردی رنج میبرند كه بر اثر خوردن میوههای رنگی همچون نارنگی یا هویج در آنها ایجاد شده است.

کبد کودک ضعیف است وقتی به هر علتی از بین رفتن گلبولهای قرمز بیشتر اتفاق افتد زردی نیز به درجاتی اتفاق میافتد مثل هماتوم در بدن کودک، عفونتها، نارس بودن نوزاد، کودکی که حین زایمان مقداری مکونیال دفع و مجدد بلع کرده است، و در نهایت ناسازگاری گروه خون و RH بین مادر و کودک. این دو ماده شیمیایی ایزومرهای بیلیروبین هستند به این معنی که از اتمهای مشابه ساخته شدهاند اما ساختار آنها از بیلی روبین متفاوت است و کبد نوزاد این مواد را راحت تر تجزیه کرده و از بدن دفع میکند. حالا اگر نوزادی با وزن دو كیلوگرم بهدنیا بیاید و درواقع نارس باشد، درصورتی كه میزان بیلیروبین او ۱۲، ۱۳و ۱۴ باشد برای این بچه خطرناك است و باید تحت درمان قرار بگیرد. تغذیه مادر نقشی در این زمینه ندارد مگر اینكه نوزاد و مادر از نظر گروه خونی با هم ناسازگاری داشته باشند که در این صورت باید منتظر وقوع زردی در نوزاد بود. چه زمانی زردی خطرناك است؟

به جز در مواردی چون بیماری فاویسم كه در پسران بیش از دختران است و با زردی همراه بوده و سبب لیز شدن گلبولهای قرمز میشود، دختر و پسر از نظر میزان ابتلا به زردی و خطر احتمالی هیچ تفاوتی با هم ندارند. مدفوع و ادرار بچههای مبتلا به زردی با بچههای دیگر هیچ فرقی ندارد و نمیتوان تشخیص از روی ادرار یا مدفوع را ملاك قرار داد، آزمایش خون بهترین راه است. عضو هیأت مدیره انجمن نوزادان کشور تصریح کرد: برای نوزادان تغذیه مکرر شیر مادر توصیه میشود و هیچ درمان دارویی روتین سرپایی برای درمان زردی نوزادان وجود ندارد ولی متأسفانه برخی از پزشکان داروی فنوباربیتال را تجویز کرده و این دارو ضد تشنج و باعث خوابآلودگی در نوزادان میشود. نوزادان نارس با خطر خونریزی بالا روبرو هستند. بررسیها نشان میدهد حدود ۶۰ درصد از نوزادان رسیده و ۸۰ درصد از نوزدان نارس دچار درصدی از زردی هستند. بیش از 60 درصد نوزادان در روزهای اول پس از تولد دچار زردی میشوند. حالا اگر میزان بیلیروبین نوزاد بین ۱۷ تا ۲۰ باشد، این از نظر ما خطرناك است، چون احتمال رسوب در مغز وجود دارد و با رسوب بیلیروبین، نوزاد دچار عقبماندگی ذهنی میشود.  C ontent has be en gener at᠎ed  by GSA Content Generator D​emov er᠎si​on !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *