درمان زردی نوزاد راهبردها آشکار شد

زمانی که جنین در رحم مادر در حال رشد است، جفت بیلی روبین را از بدن او خارج می کند. زردی ناشی از ناسازگاری خون: هنگامی که ناسازگاری RH مادر و جنین وجود داشته باشد، بدن مادر ممکن است در حالی که جنین در رحم است به گلبولهای قرمز آن حمله کند. این زردی با مصرف شیر برطرف میشود. مصرف این قطره باعث کاهش میزان بیلی روبین خون میشود. در بزرگسالان برای دفع بیلی روبین، بیلی روبین غیرکونژوگه یا غیرمستقیم باید در کبد تغییر یافته و به بیلی روبین کونژوگه یا مستقیم تبدیل شود و سپس از کبد به کیسه صفرا و از آنجا به روده برسد و از بدن به شکل ادرار یا مدفوع دفع گردد. معمولا در روزهای پس از تولد میزان بیلی روبین به اوج خود می رسد، که اگر این میزان بین 7 تا 8 درجه باشد غیرعادی است و اگر به 13 تا 14 یا 15 تا 17 برسد خطرناک بوده و باید به پزشک مراجعه کنید. This ᠎da ta w as cre at ed with t he help  of GSA Con te nt G​enerator Dem oversion!

بیلی روبین سریعتر از تکامل کبد شروع به ترشح میکند و در نتیجه بروز زردی در نوزادان بسیار شایع است. زرد شدن رنگ پوست و سفیدی چشمها ، که معمولا از سر شروع میشود و به بدن گسترش مییابد. پس از اینکه بدن او شروع به باز شدن کند، پاهای او احتمالاً تا زمانی که شروع به راه رفتن میکند، کمی پرانتزی به نظر میرسند. بعد از تولد نوزاد، مدت زمانی طول میکشد تا ظاهر او بیشتر شبیه مادر و پدرش شود و این یک اتفاق طبیعی است که سر نوزادان نوکتیز و گوشهدار، پاهایشان پرانتزی یا اندام تناسلی آنها متورم باشد. بسته شدن ملاج قدامی نیز بین ۱۲ و ۲۴ ماه طول میکشد. این عارضه معمولاً درعرض چند هفته یا چند ماه از بین میرود که به ندرت ناراحتکننده و همراه با ناراحتی یا خارش است. نقاط نرم روی سر کودک شما که Fontanelle یا ملاج نامیده میشود، درزهایی لوزیشکل در جمجمه است که با یک لایۀ ضخیم از پوست پوشانده شده است. اگر ریشۀ بند ناف پس از یک ماه نیفتاد، با پزشک کودکتان صحبت کنید.

این نکته را فراموش نکنید: که در صورتیکه زردی نوزاد در متوسط و خفیف هست و با مشورت پزشک امکان درمان زردی نوزاد در منزل وجود دارد، دستگاه های فتوتراپی خانگی به دلیل اینکه در محیط ایمن تر و در کنار مادر انجام می گیرید به دستگاه های بیمارستانی الویت دارند. اگر متوجه این عارضه در نوازد خود شدهاید، بهتر است به یک پزشک متخصص اطفال یا پزشک خودتان اطلاع دهید. دستها و پاهای او در عرض یک یا دو هفته صاف خواهد شد. علاوه بر این دستگاه سنجش بیلی روبین متر یا تست زردی نوزاد با قیمت های متفاوت را از ما بخواهید. بعلاوه، نوزادان تازه متولد شده دارای مقادیر زیادی گلبول قرمز هستند که خیلی سریع شکسته شده و جایگزین میشوند و به دلیل تجزیه این گلبولهای قرمز منجر به تولید بیشتر بیلی روبین میشود. عفونت (سپسیس بسیاری از اختلالات ژنتیکی یا ارثی مختلف نوزادانی که خیلی زود متولد می شوند (زودرس) بیشتر از نوزادان عادی به زردی مبتلا می شوند. که درصورت شدید بودن و یا تداوم طولانی مدت نیاز به درمان دارد. اگر زایمان شما طبیعی باشد، ممکن است از بزرگتر بودن سر نوزاد نسبت به بقیۀ بدن او تعجب کنید. این درزها که یکی در جلوی سر و یکی در پشت واقع است، به استخوانهای جمجمۀ کودک اجازه میدهد تا در حین عبور از مجرای زایمان فشرده شود و پس از تولد نیز اجازهٔ رشد سریع مغز را خواهد داد.

زردی فیزیولوژیکی: برخی نوزادان در مراحل اولیه رشد کبدی هستند و به همین دلیل دچار زردی میشوند. نوزادان اغلب دچار قرمزی و پوستهپوسته شدن پوست سر یا به اصطلاح، عارضۀ کلاه گهوارهای میشوند. بر اساس مبانی طب سنتی، زردی در نوزادان با خوردن خنکی یا سردیجاتی مانند عناب بهتر میشود. این نوع زردی تا 12 هفتگی برطرف میشود. وقتی نوزاد 2-4 روزه میشود زردی از بین خواهد رفت. این بدشکلی و نامتقارنی مولدینگ نامیده میشود و ناشی از فشاری است که در حین عبور از مجرای زایمان به نوزاد وارد میشود. همچنین آن دسته از نوزادان سزارینی که از مجرای زایمان عبور نمیکنند، سرهایشان گردتر است و صورتشان نیز مانند بسیاری از نوزادان زایمان طبیعی متورم نیست. اغلب اندام تناسلی و سینهٔ نوزادان دختر و پسر، هر دو متورم به نظر میرسد. سر کودک در عرض یک یا دو هفته به شکل اولیۀ خود بازمیگردد. گاهی نیز ممکن است یک نقطۀ دردناک بر جای بگذارد که کمی مایع آغشته به خون از آن تراوش کند که لازم است آن را خشک و تمیز نگه دارید. پزشکان میتوانند موارد بسیار شدید را با استفاده از انتقال خون و تعویض خون نوزاد درمان کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *