درمان زردی نوزاد: سامورایی وسیله

به عبارت دیگر چون نوزادان پسر بیشتر در معرض یکی از عوامل زردی یعنی فاویسم (حساسیت به باقالا) قرار دارند، به طبع بیشتر از نوزادان دختر با زردی دست به گریبان میشوند. زردی نوزاد یعنی مقدار بیلی روبین خون او در ۲۴ ساعت ابتدایی تولدش باید کمتر از ۵.۲ میلی گرم در دسی لیتر باشد. رویکرد درمانی طب سنتی در زردی نوزادان نیز بر اساس همین منطق شکل میگیرد، همچنین زردی معمولا در پسرها شیوع بیشتری دارد، چرا که پسرها به نسبت دخترها مزاج گرمتر و خشکتری دارند و بنابراین بیماریهای ناشی از گرمی و خشکی یعنی بیماریهای صفراوی مثل زردی در آنها بیشتر دیده میشود. همچنین زردی که پس از ده روز رو به بهبود نرفته باشد خطرناک است. دکتر حسن ابولقاسمی – رییس دهمین کنگره سراسری انجمن خون و سرطان کودکان ایران” هماتولوژی نوزادان” – با اشاره به اینکه حجامت پشت گوش برای درمان زردی به هیچ عنوان تایید نمی شود، ادامه داد: طب سنتی باید به پیشگیری از بیماریها و همچنین سلامت تغذیه مردم بپردازد و حق دخالت در درمان بیماریها را ندارد.

در کنار درمان های پزشکی، درمان های سنتی و خانگی نیز برای درمان یرقان وجود دارد که از گذشته تا به امروز به کار گرفته می شوند. فتوتراپی روشی ایمن و کارآمد در درمان زردی است. به عنوان مثال برای برطرف شدن زردی حاصل از هپاتیت از داروهای خاصی استفاده می کنند. ناسازگاری گروه خونی مادر و نوزاد: این ناسازگاری در صورتی روی می دهد که به طور مثال گروه خونی مادر O باشد و گروه خونی نوزاد A یا B باشد است یا در پاره ای از مواقع مادرانی با RH منفی نوزادانی با RH مثبت دارند که این ناسازگاری ها ممکن است در ابتلا به بیماری یرقان دخیل باشند. در صورتی که علائم بیماری یرقان را در خود مشاهده کردید باید به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که زردی از ۲۰ تا ۲۵ میلی گرم در دسی لیتر باشد، نوزاد در خطر جدی است و امکان نیاز به تعویض خون نیز به وجود خواهد آمد. بیلی روبین در بزرگسالان در حالت طبیعی بین ۰.۶ تا ۰.۹ میلی گرم در دسی لیتر می باشد. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند ممکن است به یرقان شیر مادر مبتلا شوند که در این حالت درجه زردی آنها به عدد ۱۳ میلی گرم در دسی لیتر می رسد. This a rt ic᠎le was w ritten by GSA Content  Ge​nera᠎tor DEMO!

اما اگر در حالت عادی هم زردی پوست فرزندتان مشهود بود و یا اینکه دچار تب، بی حالی و گریه های بیش از حد شده بود احتمالا میزان زردی او بالاست و باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. داشتن خواهر یا برادری که زردی گرفته است : این موضوع هم نمی تواند دلیل حتمی باشد، در بسیاری از مواقع نوازدانی که خواهر و برادرشان زردی گرفته بود، خود دچار زردی نشده اند و یا در حالی دچار زردی شدند که خواهر و برادرشان دچار زردی نشده بود. تغذیه با شیر مادر: احتمال ابتلا به زردی نوزادانی که مواد مغذی یا کالری کافی از شیر مادر دریافت نکنند و یا دچار کم آبی شوند، افزایش مییابد. برخی از این نوزادان که در روز دوم و سوم زرد می شوند ، به طور خودبه خود درمان شده و احتیاج به داروی خاصی ندارند اما برخی دیگر نیاز به درمان دارند و در صورت عدم درمان دچار مشکلات مغزی خواهند شد. این کار نه تنها به رشد جنین و بهبود عملکرد کبد و در نتیجه درمان زردی کمک میکند، بلکه عمل دفع ادرار را نیز افزایش میدهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، زردی نوزاد معمولا از رنگ پوست و چشمهای او قابل تشخیص است. اگر پوست زرد به نظر رسید ممکن است زردی خفیفی در بدن نوزاد وجود داشته باشد. اگر این وضعیت همچنان ادامه پیدا کند باعث آسیب دائمی به مغز می شود. در روزهای بعدی طبیعی است که میزان بیلی روبین افزایش پیدا کند. اما در عین حال درمان زردی را نباید به تأخیر انداخت، زیرا با بالا بودن بیلی روبین خون و عدم درمان ، این امر می تواند باعث آسیب جدی مغزی به نوزاد و در نهایت منجر به مرگ او شود. والدین محترم باید بدانند که گرفتن خون از نوزاد هیچگونه عارضهای برای وی ندارد ولی انجام آن در هنگام بروز زردی برای تشخیص نوع زردی و میزان آن و سرعت افزایش آن به طور مرتب ضروری است و عوارض انجام ندادن آن به مراتب بسیار بیشتر و شدیدتر از گرفتن چند سی سی خون میباشد. سابقه زردی در فرزندان قبلی وجود داشته باشد. اگر در نوزاد رسیده میزان بیلی روبین به عدد ۲۵ نزدیک شود یا از آن بیشتر شود بیمار اغلب در معرض تعویض خون قرار دارد. اما اگر نسبت به زردی نوزاد خود بی توجه باشید می تواند عواقب بدی به همراه داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *