درمان زردی نوزاد مبانی توضیح داده شده است

این بیماری در موارد بسیار شدید، امکان دارد حتی در نوزادان طبیعی اختلالات جدی مغزی ایجاد کند که برای درمان آن از دارو درمانی، نور درمانی، تعویض خون و یا طب سنتی به کار گرفته می شود. زردی شایع ترین مشكل نوزادان در ابتدای تولد است و در موارد شدید ممكن است حتی در نوزادان طبیعی ایجاد آسیبهای جدی مغزی نماید و برای درمان آن از نور درمانی، دارو درمانی، تعویض خون و یا طب سنتی استفاده میشود. این ماده باعث می شود که روده کودک بیلی روبین بیشتری را نسبت به حالت طبیعی به بدن جذب کند. سطح طبیعی بیلی روبین در بزرگسالان از 0.2 میلی گرم در دسی لیتر تا 1.2 میلی گرم در دسی لیتر است. بالا بودن سطح بیلی روبین مهم ترین علت زردی در نوزادان است. یکی از مهم ترین چالش هایی که والدین پس از تولد نوزاد با آن روبه رو هستند زردی نوزاد است.

زردی نوزاد مشکل رایجی است که بعضی از نوزادان در بدو تولد با آن مواجه می شود. در این روش کل بدن کودک در برابریک سری نور سفید و آبی و یا سبز تابانده می شود و آزمایشات مجدد گرفته می شود و در صورت پایین آمدن میزان بیلی روبین استفاده از این دستگاه متوقف می شود. اما زمانی که نوزاد با درجه بالایی از بیلی روبین متولد شود و یا در طول چند روز اول زندگی خود میزان بیلی روبین به صورت ناگهانی افزایش پیدا کند نمی توان این زردی را بدون درمان گذاشت. در نوزادان تازه متولد شده زمانی که بیش از 5 میلیگرم در دسیلیتر باشد، زردی در نظر گرفته میشود. از زمانی که تغذیه به کمکغذای کمکی نوزاد شروع می شود نوزاد می تواند غذاهای مختلفی را به تدریج مصرف کند. لامپ های فتوتراپی برای درمان زردی به کار می روند این لامپ ها به صورت 4 , 6 و 8 تایی در دستگاه های فتوتراپی تعبیه می شوند. لازم به ذکر است که در دستگاه های زردی از لامپ های فتوتراپی استفاده می گردد، بنابراین ممکن است یک یا تعدادی از لامپ ها سوخته باشد و پرسنل بیمارستان از این موضوع چشم پوشی کنند، هم چنین امکان دارد طول عمر لامپ های فتوتراپی به پایان رسیده باشد.

شاید مادران به این موضوع فکر کنند که مصرف لیموشیرین برای نوزاد هشت ماهه و لیموشیرین برای نوزاد 9 ماهه نه تنها ضرری ندارد، بلکه به تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از بیماری های رایجی مانند سرماخوردگی نوزاد پیشگیری می کند. حتی ممکن است با مصرف لیموشیرین و آب قند زردی نوزاد تشدید شود! حتی ممکن است مصرف لیموشیرین برای درمان زردی نوزاد به اسهال و مشکلات جدی تر منجر شود. واقعیت این است که پزشکان بارها و بارها تأکید می کنند که استفاده از لیموشیرین، داروهای گیاهی و حتی آب قند برای بهبود زردی مفید نیست و در روند درمان این بیماری هیچ تأثیری ندارد. نوعی از زردی که در 24 ساعت اول تولد نوزاد ظاهر می شود و میزان بیلی روبین در خون نوزاد نیز در این نوع زردی بالاتر از حد انتظار است. اگر میزان این ماده تشکیل شده در خون مادر کم باشد، نوزاد بعد از تولد ممکن است دچار زردی اندکی شود، اما مقدار زیاد این ماده میتواند موجب بروز زردی یا ورم شدید و کم خونی در نوزاد تازه متولد شده شود و همچنین ممکن است نوزاد، مرده به دنیا بیاید. متخصصان تغذیه بر این باورند که لیموشیرین برای نوزادان کمتر از یک سال مناسب نیست و مادران برای مصرف این میوه و سایر مرکبات در غذای نوزاد، باید تا یک سال بعد از تولد نوزاد صبر داشته باشند. ᠎This conte᠎nt w​as wri​tten  by GSA C on​tent Gen erator᠎ Demov ersion .

سؤالی که ممکن است برای بسیاری ازمادران پیش بیاید این است که لیموشیرین برای نوزاد خوب است؟ البته تقریباً تا دوماه بعد رنگ پوست و چشم کودک به رنگ زردی تمایل است که جای نگرانی ندارد. بعد از یکسالگی، نوزاد آنزیم های لازم برای هضم بیشتر مواد غذایی را در بدنش دارد و می تواند کم کم از سفره هم غذا مصرف کند. کودکان از 6 ماهگی به بعد می توانند غذاهای کمکی و جامد مصرف کنند. فرنی و حریره بادام جزو اولین غذاهای کمکی هستند و نوزاد به تدریج می تواند میوه و آب میوه هایی مانند آب سیب و هویج را مصرف کند. اگر در سنین زیر یک سال مصرف شوند ممکن است با بروز علائم حساسیت همراه شوند و نشانه هایی مانند قرمزی و سوزش پوست را به همراه داشته باشند. امروزه، استفاده قطره خوراکی عصاره گیاه دارویی شیر خشت معروف به قطره بیلی ناستر، به همراه نور درمانی تا حد زیادی در درمان نوزادان مبتلا به زردی موثر است به طوریکه سه روز پس از کاربرد این دو روش درمانی در حدود ۹۰ درصد نوزادان بهبود مییابند. یکی از همین گیاهان دارویی سنتی گیاه شیر خشت و ترنجبین می باشد که برای رفع زردی نوزاد مورد استفاده قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *