درمان زردی نوزاد نکته: تکانش بده

اگر از شیر خشک برای تغذیه نوزاد استفاده می شود، هفته اول باید هر ۲ تا ۳ ساعت به او شیر بدهید. گرچه در صورتی که شرایط بدتر شود، یا زردی در طول 24 ساعت اولیه بعد از تولد دیده شود، درمان به شدت ضروری می باشد. خطرناک بودن زردی در نوزاد بستگی به سن ، وزن ، نارس یا به موقع دنیا آمدن او دارد. علت شیوع زردی در نوزادان نارس چیست؟ یرقان یا زردی یکی از بیماریهای شایع در بین نوزادان است که از هر ۵ نوزاد در سه نفر (درصد شیوع ۶۰ درصد) مشاهده میشود. زردی یکی از آسیب های شایع در کودکان و به ویژه نوزادان است. 1- خون کامل با حجم تقریبی 500 سی سی و هماتوکریت 40% (whole blood) 2- گلبول قرمز فشرده با حجم تقریبی 250 سی سی و هماتوکریت 75% (packed RBCs) 3- گلبول قرمز تهیه شده با روش فرسیس با حجم 350-300سی سی وهماتوکریت تقریبی 55% (Apheresis RBCs) 4- گلبول قرمز با کاهش گلبول های سفید،با حجم 225 سی سی و کمتر از₁₀⁶ ×5عدد گلبول سفید (LR-RBCs) 5-گلبول قرمز شسته شده با حجم تقریبی 180سی سی و هماتوکریت 75%و کمتر از₁₀⁸× 5عدد گلبول سفید و بدون پلاسما(Washed RBCs) 6-گلبول قرمز در محلول افزودنی با حجم 330سی سی و هماتوکریت 60درصد 7-گلبول قرمز منجمد – د گلیسرولیزه با حجم 180سی سی و هماتوکریت 75% و کمتر از ₁₀⁸×5گلبول سفید و بدون پلاسما(Frozen-deglycerolized RBCs) 8-گلبول قرمز اشعه دیده(Irradiated RBCs) خون کامل(Whole blood) هر کیسه خون کامل دارای500-450 سی سی خون با هماتوکریت حدود 40% است.  Th​is c​ontent h᠎as  been g en er​ated  by GSA Con tent Gene ra᠎tor  DE᠎MO.

بیلی روبین ماده زرد رنگی است که در گلبول های قرمز خون وجود دارد و در اثر تجزیه هموگلوبین خون به وجود می آید. بسیاری از افراد به جای استفاده از داروهای پزشکی برای فرزند خود، درمان زردی فرزند خود با طب سنتی را ترجیح می دهند. متخصص اطفال مناسبترین روش درمان یرقان را با توجه به شدت عارضه و درجه زردی نوزاد توصیه میکند. در دوران بارداری کبد بیلیروبین را از بدن نوزاد دفع میکند. بدن نوزاد هر روز بخشی از گلبولهای قرمز را بازیافت میکند. باید بدانید لامپهای مهتابی گرمای زیادی را تولید میکنند و این اتفاق به بالارفتن دمای بدن نوزاد و حتی ایجاد سوختگی روی پوست او منجر میشود. اگه با انگشتتون به آرومی روی بدن نوزاد فشار بدید و رنگ پوست به زردی نزدیک باشه، نشونه ای زردی داشتن نوزاد شماست. همانطور که می دانید زردی نوزاد به دلیل بالا رفتن میزان بیلی روبین خون می باشد، کبد جوان نوزادان قادر به دفع این ماده نمی باشد و همین سبب زرد شدن رنگ پوست نوزاد می شود. اگر بیماری یرقان پیآمد عملکرد نامناسب کبد در چند روز اول عمر نوزاد باشد، زردی از نوع فیزیولوژیک است. اجاره یک دستگاه فتوتراپی برای درمان زردی نوزاد در منزل در صورتی که تجویز پزشک باشد، مفید است.

قیمت دستگاه سنجش زردی نوزادان چنده؟ این نوع زردی در نوزادان به علت تحت تاثیر قرار گرفتن شکستن بیلی روبین در کبد در اثر مواد موجود در شیر مادر اتفاق می افتد. قرار دادن نوزاد در یک مکان آفتابی، همانطور که در بالا ذکر شد KDC می تواند به افزاشی سطح ویتامین D کمک کند. علاوه بر این ، ممکن است آزمایش Coombs برای بررسی افزایش تجزیه سلول های قرمز خون انجام خواهد شد. اگر محیط نوزاد تازه متولدشده را بیش از حد گرم نگه دارید و لباس های زیادی به او بپوشانید ، بیماری زردی نوزاد تشدید می شود. اشعه های نور توسط پوست و خون کودک جذب می شوند. با اجاره دستگاه فتوتراپی و یا دستگاه زردی نوزاد از زردی کلینیک می توانید نسبت به درمان زردی نوزاد دلبندتان اقدام نمایید. این دستگاه هم در نمونه خانگی و هم بیمارستانی وجود دارد. به یاد داشته باشید که تغذیه کامل، خوب و مداوم از شیر مادر در ساعات و روزهای اولیه تولد، به شدت در درمان زردی نوزاد موثر است. زردی شیر مادر با زردی شیردهی متفاوت است. خیار؛ مصرف خیار توسط مادر به دلیل طبع سردی که دارد در کاهش درجه زردی نوزاد موثر است. زردی نوزاد به این دلیل رخ میدهد که خون نوزاد حاوی مقدار زیادی بیلی روبین، نوعی رنگدانهی زرد میشود.

زردی نوزاد در بدو تولد چیز عجیب و نگران کننده ای نیست. یرقان معمولاً در ۵ روز نخست پس از تولد مشاهده میشود. اما ممکن است پس از تولد هنوز کبد نوزاد آنقدر رشد نکرده باشد که بتواند بیلیروبین را به تنهایی به نحو مناسب دفع کند. با توجه به این موضوع که نوزاد کمتر تغذیه مي کند و مدفوع کمتری دارد، در نتیجه بیلی روبین کمتری از طریق مدفوع دفع می شود. بیشتر نوزادانی که بین 35 هفته بارداری و تمام دوران بارداری متولد می شوند ، نیازی به درمان زردی ندارند. چشم بند را به گونهای بر روی چشم نوزاد قرار دهید که تمام چشم و منافذ پیرامون آن را پوشش دهد. خسرونيا در پاسخ به اين پرسش كه آيا تيغ زدن پشت گوش نوزاد موجب درمان زردي ميشود يا نه خاطرنشان كرد: پزشكي كه اين موضوع را درCD هاي مختلف مطرح كرده است غيرقابل تأييد است و مقامات نظام پزشكي بايد اين CD را جمع كنند تا از انحراف مردم جلوگيري شود. واکسن هپاتیت B میتواند فرد را در برابر عوارض مادام العمر این بیماری محافظت کند. در موارد نادر اگر میزان بیلیروبین بالا بماند و درمان انجام نشود، مغز آسیب میبیند و عوارض جدی بلندمدت ایجاد میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *