درمان زردی نوزاد – یک نمای کلی

اگر در زردی در نوزادان سطح بیلی روبین خیلی بالا نباشد و یا به سرعت افزایش نیابد، شما می توانید نوردرمانی برای زردی در نوزادان را در منزل به کمک یک منبع نوری با پرتوهای کوچک روشن انجام دهید. ممکن است نور درمانی با استفاده از یک پد یا تشک ساطع کننده نور تکمیل شود. درمان با نور ممکن است با استفاده از یک پد تابش یا تشک تکمیل شود. زردی نوزادی که با شیر خشک تغذیه می شود، معمولا در عرض 2 هفته رفع می شود، ولی اگر 3 هفته یا بیشتر طول کشید، حتما با پزشک تماس بگیرید. در چه نوزادانی احتمال بروز علائم زردی بیشتر است؟ دادن ایمنوگلوبولین وریدی به نوزادانی که زردی شدید دارند نیز می تواند در کاهش سطح بیلی روبین کمک کننده باشد. البته لازم به ذکر است که امکان دارد پزشک معالج نوزاد شما به واسطه مادر مخالفتی با مصرف داروهایی این چنینی نداشته باشد. حد مجاز و خط قرمز در نوزادان، در سنهای مختلف نوزادی و همچنین دوران حاملگی نوزادان با ریز فاکتورهای خاصی، متفاوت است. همچنین زردی در ۸۰ درصد از نوزادان نارس در هفته اول تولد دیده میشود. این نکته باعث جایگزینی گلبول های قرمز سالم با گلبول های آسیب دیده است.

Data w as generated wi​th G SA᠎ C on​tent Generator Demov᠎er si​on!

اما نوزاد نارسی که با وزن دو کیلوگرم به دنیا آمده اگر میزان بیلی روبین او 12، 13و 14 باشد این میزان برای او خطرناک است و باید تحت درمان قرار بگیرد. بر همین اساس پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با انجام یک مطالعه تاثیر رفلکسولوژی و ماساژ را بر بیلیروبین خون نوزادان مبتلا به زردی بررسی کردند و تاثیر این دو روش را با یکدیگر مورد مقایسه قرار دادند. پژوهشگران این مطالعه میگویند، به نظر میرسد انجام رفلکسولوژی یا ماساژ کف پا در کاهش میزان بیلیروبین نوزادان موثرتر از ماساژ است و پرستاران میتوانند برای کاهش بیلیروبین در کنار فتوتراپی، از رفلکسولوژی و ماساژ به عنوان دو روش غیر دارویی استفاده کنند. پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در یک مطالعه تاثیر ماساژ کف پا را در نوزادان مبتلا به زردی که تحت فتوتراپی قرار داشتند، بررسی کردند. مجلة كلية علوم الهندسة الزراعية. استفاده زیاد از لامپ های مهتابی نمی تواند به دفع بیشتر بیلیروبین در بدن کمک کند.در حالیکه دستگاه های فتوتراپی ولامپهای مخصوص آن می توانند میزان بیلیروبین را کاهش داده و به سطح عادی بازگردانند.

مهمترین مزیتی که استفاده از دستگاه فتوتراپی خانگی دارد این است که دیگر نیازی نیست نوزاد برای درمان در بیمارستان بستری شود و نوزاد می تواند در منزل خود تحت نظارت والدین خود درمان شود و والدین در تمام طول درمان نزد فرزند خود باشند تو روند درمان تکمیل شود. درمان زردی نوزاد با روش فتوتراپی در منزل و بیمارستان قابل انجام است. امروزه پزشکان به دلیل خطر قابل توجه آفتاب سوختگی در نوزادان (با قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید)، بیشتر درمان با فتوتراپی (نوزاد تحت نور ویژه ای قرار می گیرد)، پتوی بیلی یا بیلی پد را ارائه می دهند. این عارضه در بیشتر موارد به این دلیل اتفاق می افتد که کبد نوزاد برای خلاص شدن از شر بیلی روبین موجود در جریان خون، به قدر کافی توسعه نیافته است. در خون همهی انسانها مقداری بیلیروبین وجود دارد که کبد آن را تصفیه میکند؛ ولی کبد نوزادان بهاندازهی کافی بالغ نیست تا بتواند بیلیروبین موجود در جریان خون را تصفیه کند. مکمل شیر مادر با شیر خشک: این کار به صورت موردی و به توصیه پزشک اطفال انجام می شود و گاهی می تواند به کاهش سطح بیلی روبین کمک کند و از نیاز به فوتوتراپی جلوگیری کند.

گاهی اوقات نوزاد به مقدار کافی شیر دریافت نمی کند و اگر شیر مادر کم باشد و در کنار آن شیر خشک استفاده نشود دفعات دفع هم کم می شود و بیلی روبین در بدن نوزاد همچنان باقی می ماند که در این صورت رسوب بیلی روبین باعث آن می شود و تنها روش درمانی افزایش تغذیه نوزاد با شیر مادر یا شیر خشک می باشد. زردی نوزادی که شیر مادر می خورد، می تواند 1 ماه یا گاهی بیشتر طول بکشد. اگر مقدار بیلی روبین سرم خون نوزاد کم باشد ، مشکلی نیست و ضایعه ای به بار نخواهد آمد ، ولی اگر تخریب گلبول های قرمز وجود داشته باشد و مقدار بیلی روبین هم زیاد باشد ( بیشتر از 20 میلی گرم در صد میلی لیتر خون ) ، این ماده روی سلول های مغز اثر می نماید و موجب تخریب آنها میگردد و ضایعات جبران ناپذیری به وجود می آورد که آن را کِرنیکتروس می نامند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *