ده کاری که باید بلافاصله درباره درمان زردی نوزاد انجام دهید

در موارد نادري هم ممکن است غده تيروئيد نتواند هورمون تيروئيد را به شکل صحيح ترشح کند. اگر غده تیروئید در کودک شما در جایگاه درست خود تشکیل شده است و هیچ گونه ناهنجاری در شکل آن دیده نمیشود، پس به احتمال زیاد کم کاری تیروئید در این کودک از نوع گذرا میباشد. گاهي اوقات اين نقص به خاطر آن است که غده تيروئيد دقيقاً در محل درست خود تشکيل نميشود. معمولا برای درمان زردی نوزاد در سطوح خفیف تا متوسط اقدام خاصی انجام نمی شود و خود به خود پس از 1 تا 2 هفته ازبین می رود .این مدت زمان،در نوع زردی ناشی از شیر مادر طی 3 الی 12 هفته ممکن است به طول بیانجامد. خوب است والدین این نکته را بدانند که در زمان بارداری هیچ روش و تغذیه ای برای جلوگیری از زردی نوزاد وجود ندارد و آن ها در زردی نوزاد خود مقصر نمی باشند و نمی توانند هیچ کاری را برای به وجود نیامدن زردی انجام دهند.

موارد ذکر شده از اصلی ترین آسیب هایی است که در صورت درمان نشدن زردی به نوزاد شما وارد می شود پس حتما زردی نوزاد خود را در 72 ساعت تولد جدی بگیرید و آن را درمان کنید تا بعدا کودک شما با مشکلات و آسیب های جدی و جبران ناپذیری مواجه نشود. و حتی گاهی خطر درمان زردی نوزاد با لامپ مهتابی در برخی مواقع منجر به مرگ نوزاد شده است. بنابراین روشن ماندن لامپ برای مدت طولانی هزینه زیادی را در بر نمی گیرد. هنگام استفاده کردن از دستگاه باید به مدت ۱۵ دقیقه منتظر ماند تا دماسنج تعبیه شده دستگاه با دمای محیط تطبیق داده شود . قرار دادن نوزاد خود با مشورت پزشک حدود 4 بار در روز به مدت 15 دقیقه در نور آفتاب موجب کاهش زردی می شود اما نسبت به انجام این کار حتما باید با پزشک مشورت کنید زیرا ممکن است پزشک به شما این روش را توصیه نکند.

در صورتی که نوزاد شیر مادر می خورد، هر 2 تا 3 ساعت یا حدودا 8 تا 12 بار در روز به نوزاد خود شیر دهید. تغییر در رنگ پوست نیز از دیگر علائم زردی می باشد برای اینکه مطمئن شوید کودک شما با زردی مواجه است یا خیر انگشتتان را روی بینی و یا پیشانی نوزاد خود به آرامی فشار دهید اگر با برداشتن دست خود رنگ پوست نوزاد دوباره به رنگ زرد در بیاید یعنی نوزاد شما دچار زردی شده است. از دیگر علائم زردی در کودکان می توان به خواب آلودگی نوزاد، گریه زیاد و عدم توان نوزاد برای مکیدن شیر اشاره کرد. اگر نوزاد شما در مکیدن و خوردن تغذیه از شیر مادر ضعیف باشد ممکن است دچار زردی شده باشد. سطوح بالای بیلی روبین می تواند نوزاد را در معرض ناشنوایی، فلج مغزی یا سایر اشکال آسیب مغزی قرار دهد. باقیماندن مقدار زیاد بیلیروبین در بدن نوزاد میتواند خطر ایجاد ناشنوایی، فلج مغزی و یا دیگر آسیبهای مغزی را در آنها افزایش دهد.  This a᠎rt᠎icle has be en w᠎ritt en by G SA C​on tent Gener᠎at​or D emover sion.

9-اگر گلبول های قرمز غیر طبیعی باشند ممکن است سطح بیلی روبین بالا برود و زردی پوست نوزاد افزایش پیدا کند پس غیر طبیعی بودن گلبول های قرمز نیز در ایجاد زردی موثر می باشد. بالا بودن تب و بروز سایه سیاه در کودک نیز از دیگر علائم زردی می باشد. کم کاری تیروئید اکتسابی که در کودکان و نوجوانان با سن بالا اتفاق میافتد، معمولاً به دلیل بیماریهای مربوط به سیستم خود ایمنی تیروئید از قبیل بیماری هاشیموتو ایجاد میشود. از طریق نور لامپ در خانه نیز می توانید به درمان زردی نوزاد خود کمک کنید زیرا لامپ های خورشیدی موجب از بین رفتن سطح بیلی روبین در نوزاد می شود و در نتیجه زردی را کاهش می دهد و در درمان زردی نوزاد موثر می باشد. اگرچه کم کاري تيروئيد در نوزادان و کودکان يک بيماري نسبتاً نادر به شمار ميرود (تقريباً از هر 4000 نوزاد يک نفر به اين عارضه مبتلا ميباشد)، اما اگر نسبت به درمان آن اقدام نشود، ميتواند به تهديدی جدي براي سلامت و رشد فيزيکي و ذهني کودک تبديل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *