شش درس‌هایی درباره درمان زردی نوزاد که باید قبل از رسیدن به 40 یاد بگیرید

زردی زمانی اتفاق میافتد که سطح بیلی روبین در صفرا افزایش یابد. زردی شیردهی: اگرچه زردی شیردهی بسیار نادر است، اما از آنجا که اغلب علت ان ناشناخته است تا حدودی نگران کننده است. در طول درمان نوزادتان تنها پوشک به پا دارد و چشمانش نیز توسط یک محافظ پوشیده میشود؛ بنابراین سایر قسمتهای بدن میتوانند از مزایای نور درمانی بهرهمند شوند. زردی نوزاد همیشه خطرناک نیست اما میتواند نشانه یک اختلال باشد که نیاز به درمان فوری دارد. هنگامی که این روند با اختلال مواجه شود، کودک زردی میگیرد. زردی در نوزادان با بیرنگی یا زرد شدن پوست بدن و چشمها همراه است که این عارضه به علت افزایش بیلیروبین در خون اتفاق میافتد. هدف فتوتراپی این است که پوست کودک شما را تا حد امکان در معرض نور قرار دهد. نکته ی قشنگ این است که در هنگام سنجیدن زردی نوزاد با دستگاه سنجش بیلی روبین متر یا تست زردی نوزاد از چشم بند برای او استفاده شود تا خدای نکرده امکان صدمه دیدن شبکیه ی چشم نوزاد وجود نداشته باشد. در این روش کودک شما ممکن است تحت نور ویژهای قرار گیرد که نور را در طیف آبی و سبز منتشر میکند.  A᠎rt ic le has be​en creat ed ᠎by GSA Cont ent Generator DEMO᠎.

نوری که استفاده میشود یک نور ماوراء بنفش نیست و یک سپر پلاستیکی محافظ در برابر امواج ماورای بنفش که ممکن است منتشر شود، کودک را محافظت میکند. از آنجایی که آنتی بادیهای مادر قبل از تولد گلبولهای قرمز نوزاد را از بین میبرد، این نوع زردیها ممکن است در همان روز اول بعد از تولد بروز کند. اگر شدت بیماری به قدری باشد که سطح بیلی روبین در حال افزایش و غیر قابل کنترل باشد معمولا چند روش درمانی همزمان مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که سطح بیلی روبین بدن نوزاد بالا باشد، زردی در زیر زانو و حتی کف دستها هم ظاهر میشود. نور ساطعشده، شکل و ساختار مولکولهای بیلی روبین را تغییر میدهد به طوری که میتوانند به راحتی از طریق ادرار و مدفوع دفع شوند. البته محصولی از شیرخشت در بازار دارویی ایران بنام قطره بیلی ناستر موجود است که جهت کمک به رفع زردی نوزادان کاربرد دارد و احتمالا سبب افزایش دفع بیلی روبین از طریق مدفوع میگردد. در موارد نادر، در صورتی که نوزاد به سایر روشهای درمان زردی نوزاد پاسخ ندهد، به او خون تعویض شده تزریق میشود. درواقع بیلی روبین در کبد فرد پردازش و از طریق ادرار و مدفوع دفع میشود.

این ترکیبات از دفع بیلی روبین با مدفوع جلوگیری می کند. زیرا گرم بودن نوزاد و از دست دادن آب بدن ، باعث تشدید زردی می شود و مهم ترین نکته اینکه والدین دقت داشته باشند که هیچ نوع ماده خوراکی و هیچ نوع دارویی چه خود مادر استفاده کند و چه به طور مستقیم به نوزاد داده شود باعث پایین آوردن زردی نمی شود لذا بعضی از دارو هایی که به نوزاد داده می شود باعث ایجاد عوارض خطرناکی در نوزادان می شود . کبد آنها نمیتواند بیلی روبین را که محصول فرعی حاصل از تجزیه گلبولهای قرمز است، فراوری کند. استفاده از دمنوشی از ختمی 5 گرم، گل بنفشه 5 گرم و تخم گشنیز 2 گرم روزانه 3 استکان توسط مادر، به بهبود زردی نوزاد کمک می کند. بیماری زردی که تحت عنوان هایپربیلی روبینمیا نیز شناخته میشود، عارضهای است که اغلب نوزادان را تحت تأثیر قرار میدهد؛ گرچه گاهی میتواند بزرگسالان را نیز درگیر کند. نتایج با مقادیر طبیعی شناخته شده مقایسه می شود تا مشخص شود که آیا نوزاد دارای سطح طبیعی یا غیرطبیعی بیلی روبین است یا خیر. زردی در نوزادان و کودکان به دلیل میزان بالایی از بیلی روبین در بدنشان ( کبد نابالغ کودک و نوزاد ) یا زایمان زودرس ( قبل از هفته ۳۷ بارداری ) ایجاد میشود.  Th is has ​be en cre ated ᠎by G᠎SA Conte​nt᠎ G en​erator D᠎em over᠎si᠎on.

اسیدوز، پایین آمدن میزان بی کربنات مایع بیرون سلولی و واقع شدن ph خون در حدود اسیدی می باشد. به طور کلی بیش از ۷۰ درصد نوزادان در روزهای نخست تولد به این عارضه مبتلا میشوند که این آمار در نوزادانی که پیش از موعد متولد شدهاند به حدود ۸۰ درصد میرسد. زردی پوست و سفیدی چشم، نشانه اصلی زردی نوزاد است که معمولاً بین روز دوم و چهارم پس از تولد ظاهر می شود. در غذاهای مادر از روغن زیتون و آب لیموترش تازه استفاده شود. یرقان در نوزادان و کودکان به دلایل مختلفی ایجاد میشود؛ شاید شما هم کودک تازه متولد شده را در دستگاه دیده باشید، زردی نوزاد یا کودک یکی از بیماریهایی است که در بدو تولد باعث نگرانی والدین میشود که البته جای نگرانی نیست؛ چون این بیماری در کودکان قابل درمان است. درجه زردی نوزاد تازه متولد شده از روی میزان بیلیروبین موجود در بدن نوزاد مشخص میشود. در موارد نادری که زردی نوزاد بیش از 14 روز طول کشیده و میزان آن نزدیک به مرز تعویض خون باشد، میتوان با مشورت پزشک متخصص، شیر مادر را تنها به مدت 1 الی 2 شبانه روز قطع و به نوزاد شیر خشک داده شود و بعد از آن مجددا شیر مادر داده شود.  C onte nt h as ᠎been g​ener at ed by G᠎SA C ontent ᠎Ge nerator DEMO.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *