شش قانون درباره درمان زردی نوزاد Meant To Be Broken

اگر آن نقطه زردرنگ شد، بهاحتمال زیاد نوزاد دچار زردی است. برای درمان این درجه از زردی به دستگاهی با تعداد لامپهای بیشتر و قویتر نیاز است. دیگر برای درمان نیاز به بستری کردن نوزاد و مادر دربیمارستان ندارید. از دیگر راههای تشخیص علائم زردی نوزاد بررسی ادرار و مدفوع او است. ادرار نوزاد تازه متولد شده باید بیرنگ باشد. در پاسخ به این سوال که علائم زردی نوزاد چیست، باید بگوییم که زردی نوزاد ممکن است با علائم مختلفی همراه باشد. این ماده از تخریب گلبولهای قرمز به دست آمده است که اگر در بیست و چهار ساعت اول تولد از بدن نوزاد دفع نشود میتواند مشکلات عدیدهای را با خود به همراه داشته باشد که با نام زردی شناخته میشود. چراکه سطح بیلیروبین در روزهای سوم تا هفتم بعد از تولد به اوج خود میرسد. بنابراین والدین باید چند روز پس از تولد، برای معاینه نوزاد خود به پزشک مراجعه کنند. بهتر است خود مادری که به فرزندش شیر میدهد از شیر خشت استفاده کند تا خواص آن پس از ظاهر شدن در شیر مادر به نوزاد منتقل گردد. در این شرایط پزشک مقداری خون از اهداکننده یا بانک خون به نوزاد انتقال میدهد. زردی شدید همچنین خطر ورود بیلیروبین به مغز را افزایش میدهد. ᠎This a​rticle w᠎as gen᠎erat ed by GSA Conte᠎nt G enerat or Dem​oversi​on᠎.

ما در این مطلب قصد داریم در رابطه با علت زردی نوزاد، علائم زردی نوزاد، درمان زردی نوزاد، و همچنین پیشگیری از زردی نوزاد در دوران بارداری صحبت کنیم و راه های مقکه چگونه میتوانید با این بیماری در نوزاد کنار بیایید و چه اقداماتی را باید انجام دهید تا بتوانید بدون هیچگونه مشکلی از نوزادتان مراقبت کنید. ازهمینرو، آکادمی پزشکی اطفال آمریکا توصیه میکند که تمام نوزادان متولدشده قبل از ترخیص از بیمارستان و همچنین بین ۳ تا ۵ روزگی از نظر زردی معاینه شوند. از بین علتهای بالا رفتن بیلیروبین غیر مستقیم، میتوان به زردی فیزیولوژیک، سندرم کریگلر نجار، سندرم ژیلبرت، زردی شیرمادر، ناسازگاری گروه خونی ABO و Rh و کمبود G6PD اشاره نمود. این آزمایش سطح بیلی روبین مستقیم و غیر مستقیم را اندازه گیری میکند. با این کار از بروز موارد بسیار غیر معمول کرنیکتروس جلوگیری می شود. تابیدن نور این لامپها به نوزاد باعث کاهش زردی میشود. کودکی که سطح بیلی روبین او خیلی بالاست و یا بیش از حد سریع افزایش پیدا می کند، به درمان نیاز خواهد داشت.

هنگامی که زردی نوزاد بدتر میشود، مداخلات فشردهتری مورد نیاز است و رایجترین روشهای درمانی استفاده از دستگاه زردی نوزاد خانگی یا فتوتراپی است، دستگاهی که در آن نوزاد زرد شده در معرض نور آبی مصنوعی قرار میگیرد. برای درمان زردیهای شدیدتر ممکن است به سایر روشها نیاز داشته باشید. این بیماری یک عارضه بسیار خفیف است و در صورتی که شما سریعاً در رابطه با آن با پزشک کودکتان صحبت کنید میتوانید با مشاورههایی که پزشک در اختیار شما قرار میدهد، به راحتی و بدون هیچ گونه مشکلی بیماری زردی در کودک را درمان کنید. ماندگاری این بیماری بیشتر از ۳ هفته ممکن است نشاندهنده یک بیماری زمینهای باشد. اما نوزادانی که مدت حاملگی آنها کامل بوده است، معمولا قبل از یک ماهگی علائم زردی آنها از بین میرود. حدود یک هفته بعد از تولد، سطح بیلی روبین و یا مادهای که باعث تغییر رنگدانه های پوست میشود، در خون تا حد بسیار زیادی بالا میرود و این دوران خطرناکترین دوران زردی در نوزاد میباشد. در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک مصرف این دارو را متوقف کنید و با بخش فوریت های پزشکی تماس بگیرید. این مسئله تا حد زیادی از ناراحتی و استرس والدین می کاهد مجبور نیستند نوزاد را برای خونگیری به آزمایشگاه ها ببرند و با عفونت های بیمارستانی مواجه شوند.

این عارضه میتواند به راحتی بدون هیچگونه مشکلی و در سریعترین زمان تنها با اقدامات ساده درمان شود. نوزادان با سن حاملگی ≥33 هفته و هیپربیلی روبینمی بدون عارضه به صورت تصادفی به نور فیروزه ای یا آبی LED و لامپ ال ای دی برای زردی نوزاد تقسیم شدند و به مدت 24 ساعت تحت درمان قرار گرفتند. برای فتوتراپی نوزاد درون دستگاه فوتوتراپی زیر لامپ ال-ای-دی مخصوص با تابش نور طیف آبی قرار داده شده و چشمان او با چشم بند مخصوص پوشانده می شوند. عدد 10 زردی بالایی نیست و به زودی با انجام تکنیکهای کاهنده زردی، کاهش پیدا میکند. در این شرایط با مراقبت از نوزاد، دادن تغذیه مناسب به او و پرتودرمانی میتوانید علائم زردی نوزاد را بهبود دهید و عدد آن را به ۸ برسانید. واضح است که هرچقدر این عدد بالاتر باشد، میزان بیشتری از بیلیروبین در خون نوزاد وجود خواهد داشت. این اتفاق ممکن است باعث وارد شدن آسیبهای جدی به مغز شود. زردی نوزاد یکی از بیماری های شایعی است که میتواند برای هر کودکی اتفاق بیافتد. این بیماری در نتیجه ناتوانی کبد برای دفع مادهای به نام «بیلیروبین» اتفاق میافتد و در صورت شدت پیدا کردن میتواند خطرناک شود. قبل از این که در رابطه با علت زردی در نوزادان صحبت کنیم به این سوال که اصلا زردی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *