شش پرسش و پاسخ به درمان زردی نوزاد

روش اول عوض کردن خون نوزاد و مورد بعدی همان فتوتراپی می باشد. برای اقدام سریع، به دقت به دنبال علائم زردی مانند زردی پوست و چشم در پنج روز اول زندگی نوزاد باشید. در صورتی که در ۲۴ ساعت اول زندگی نوزاد بیلی روبین بالاتر از ۵ باشد، شدت آن زیاد است و باید سریعاً به پزشک مراجعه شود. اگر نوزاد در منزل زیر لامپ قرار می گیرد باید به فاصله این لامپها از بدن نوزاد و اینکه لامپ محافظ داشته باشد توجه کرد تا در صورتی که شکسته شد، پوست نوزاد را دچار سوختگی یا دیگر عوارض نکند. بیماری زردی در صورتی که جدی گرفته نشود، میتواند بسیار خطرناک شود و عوارض بد و جبرانناپذیری به دنبال داشته باشد. نوزادانی که بیماری کبدی خاصی نداشته باشند معمولا بعد از گذشت دو الی سه هفته از بین می رود اما اگر کودک دچار مشکلات جدی تری باشد سطح بیلی روبین بالا می ماند و در این مورد باید آزمایش های جانبی صورت بگیرد و مشکل را بررسی کرد .

اما در نوزادان تازه متولد شده ، کبد هنوز در حال تکامل است و ممکن است به اندازه کافی بالغ نباشد تا بیلی روبین را از بین ببرد. در مواردی که زردی نوزاد متوسط تا شدید است، نوزاد باید مدت زمان بیشتری را در بیمارستان بستری باشد. برای بررسی اینکه آیا زردی نوزاد به دلیل یک بیماری زمینه ای است، ممکن است نیاز به آزمایش های دیگری باشد. به طور کلی چه مدت به فتوتراپی نیاز است؟ گاهی اوقات نیز زردی هفته ها طول میکشد که در این صورت نیاز به بررسی بیشتر توسط پزشک دارد. شما اگر حتی تغییر پوست اندکی در نوزاد مشاهده کردید باید اقدامات درمانی را شروع کنید چون این بیماری در صورت عدم درمان گسترش پیدا می کند و در صورت عدم درمان باعث تخریب سلول های مغزی و متاسفانه فلج مغزی می شود. به طور کلی دو نوع بیلی روبین وجود دارد که عبارتند از مستقیم و غیرمستقیم که میزان زیاد بیلی روبین غیر مستقیم خون میتواند باعث ورود آن به مغز و ایجاد آسیب های مغزی شود. بهترین راه درمان شیردهی به طور مکرر می باشد.

به ویژه در همه مطالعات، نتوانستند این دو نکته را از پرسنل درمانی پنهان کنند: اینکه نوزادان مایعات بیشتری دریافت میکنند یا خیر و در صورت دریافت از طریق کدام راه این اتفاق رخ میدهد، این امر ممکن است تفسیر نتایج را تحت تاثیر قرار دهد؛ به خصوص آنهایی را که احتیاج به فردی برای تصمیمگیری داشتند. نوزاد را هرگز در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید و پس از ده دقیقه او را بردارید. در درمان زردی نوزاد با لامپ مهتابی انتخاب دیگری وجود ندارد و تنها از یک نور با طول موج زیاد استفاده می شود. آزمایش خون دیگری طی ۲۴ ساعت برای بررسی ثابت بودن سطح بیلی روبین انجام می شود. در بیشتر موارد، زردی طی 2 تا 3 هفته از بین می رود. ۲. التهاب مجرای صفراوی: میتواند از ترشح صفرا و دفع بین بردن بیلی روبین جلوگیری کرده و باعث یرقان شود. نوزادان مبتلا به زردی بیش از حد خسته هستند و ممکن است کم غذا بخورند. نوزادتان بی توجه و خیلی خسته به نظر می رسید. توجه کنید که دادن آب و آب قند باعث بدتر شدن زردی می شود.

معمولاً برخی از نوزادان در بدو تولد مبتلا به زردی نوزاد هستند که با استفاده از این دستگاه میتوان آنها را درمان کرد. سطح بیلی روبین (شدت زردی نوزاد) نوع درمان را مشخص خواهد کرد. زمانی نوزاد مبتلا به زردی تشخیص داده میشود که سطح بیلیروبین خون بیشاز 5 میلیگرم در دسیلیتر باشد. برخی از نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند ممکن است مدت بیشتری نسبت به نوزادانی که از شیر خشک استفاده می کنند زردی داشته باشند که به دلیل تأثیر طبیعی شیر مادر بر روی نوزادان است. با نظر متخصص دو روز شیر مادر قطع و شیر خشک داده شد. دکتر محمدرضا بلوساز درباره علت بروز زردی در نوزادان و روشهای درمان آن گفت: زردی در نوزادان به دو دسته از قبیل زردی فیزیولوژیک و پاتولوژیک تقسیم میشود. زردی فیزیولوژیک در نوزادانی که شیرمادر می خورند بیشتر دیده می شود و بعد از بررسی های لازم توسط پزشک ، اغلب نکته نگران کننده ای یافت نمی شود.

A rtic le was c reat᠎ed with G᠎SA C ontent Gen er at or  Demov ersi on!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *