متداول‌ترین آزمایش زردی نوزاد بحث {آیا نیست}

نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند و نیاز به فوتوتراپی دارند باید به تغذیه خود ادامه دهند مگر اینکه به دلیل آسیب شناسی دیگر منع مصرف بالینی داشته باشند. در مورد نوزادانی که به مرحله انتقال خون نزدیک می شوند ، نوزاد نباید برای تغذیه از زیر دستگاه فتوتراپی خارج شود ، تغذیه نوزاد باید از طریق بطری یا NGT داده شود. سپس دستگاه بیلی چک به آرامی بر روی پیشانی نوزاد قرار داده می شود و پس از تماس دستگاه با پوست عملکرد آن شروع می شود و سطح بیلی روبین خون را مستقیما می سنجد. زردی پوست صورت نوزاد بیانگر این است که نوزاد به زردی و یا یرقان مبتلا است اما برای تعیین شدت بیماری انجام آزمایش های بیشتری نیاز است. بهتر است فتوتراپی به صورت مداوم انجام شود و یک ساعت برای شیر دادن و ملاقات مادر بهعنوان استراحت در نظر گرفته شود. نوعی از زردی که در 24 ساعت اول تولد نوزاد ظاهر می شود و میزان بیلی روبین در خون نوزاد نیز در این نوع زردی بالاتر از حد انتظار است. این مخلوط را دوباره از صافی عبور دهید و از آن هر 2 ساعت یک بار، به میزان یک قاشق چای خوری به نوزادتان بدهید.

در مورد مكانیسم اثر شیر خشت باید گفت، با توجه به اینكه ایــن گیــاه حــاوی مادهای به نام مــانیتول و پلــی ساكاریدهای متعدد میباشد و میزان مانیتول موجود در آن حدود ۶۰-۴۰ درصد است و جذب خوراکی مانیتول نیز از دستگاه گوارش بسیار کم اسـت، در نتیجـه مصرف شیرخشت، باعث ایجاد اسهال شده و تعداد دفعات دفـع مـدفوع نوزاد افزایش مییابد، درنتیجه باعث دفع سرم بیلیروبین از طریق مدفوع میگردد. بنابراین باید در کنار اینکه به نوزادتان این شربت را میدهید، مدفوع و رنگ پوست او را نیز بررسی بکنید. زردی نوزادان یکی از اتفاقات شایع است که در آن، رنگ پوست و رنگ چشمان نوزاد زرد میشود. البته تقریباً تا دوماه بعد رنگ پوست و چشم کودک به رنگ زردی تمایل است که جای نگرانی ندارد. فوتوتراپی یا نور درمانی، درمان اصلی و پیشگیرانه زردی نوزادان است که با تابش نور آبی به طول موج حدودی 460 نانومتر به پوست نوزاد با شدت و فاصله مناسب انجام می شود. اگر در سنین زیر یک سال مصرف شوند ممکن است با بروز علائم حساسیت همراه شوند و نشانه هایی مانند قرمزی و سوزش پوست را به همراه داشته باشند. درواقع آخرین میوه هایی که در روند استفاده ازغذاهای کمکی باید به نوزاد معرفی شوند، مرکبات هستند.  Con te nt was cre ated by GSA Content Gen erat᠎or DEMO.

پس قبل از اینکه لیموشیرین را به نوزاد معرفی کنید این مطلب را بخوانید تا در مورد اما و اگر های مصرف لیموشیرین و مرکبات برای نوزادان اطلاعات بیشتری داشته باشید. با این وجود به مادران توصیه می شود که برای پیشگیری از بروز حساسیت غذایی، مرکبات را به تدریج به نوزاد معرفی کرده و مصرف مرکبات برای نوزاد را به سرعت شروع نکنند. بعضی از مادران تصور می کنند که چون آب میوه ها مانند شیر مایع است می توانند از لیموشیرین برای نوزاد پنج ماهه هم استفاده کنند در صورتیکه این باور اشتباه است. در زردی پاتولوژیک تفاوت هایی با زردی فیزیولوژیک دیده می شود و روش درمان زردی در این نوع نیز متفاوت از این نوع زردی است. فرنی و حریره بادام جزو اولین غذاهای کمکی هستند و نوزاد به تدریج می تواند میوه و آب میوه هایی مانند آب سیب و هویج را مصرف کند. شاید مادران به این موضوع فکر کنند که مصرف لیموشیرین برای نوزاد هشت ماهه و لیموشیرین برای نوزاد 9 ماهه نه تنها ضرری ندارد، بلکه به تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از بیماری های رایجی مانند سرماخوردگی نوزاد پیشگیری می کند.

متخصصان تغذیه بر این باورند که لیموشیرین برای نوزادان کمتر از یک سال مناسب نیست و مادران برای مصرف این میوه و سایر مرکبات در غذای نوزاد، باید تا یک سال بعد از تولد نوزاد صبر داشته باشند. مشخص نیست که به چه دلیل عده ای از مادران از پزشکان سؤال می پرسند که لیموشرین برای زردی نوزاد مفید است؟ واقعیت این است که پزشکان بارها و بارها تأکید می کنند که استفاده از لیموشیرین، داروهای گیاهی و حتی آب قند برای بهبود زردی مفید نیست و در روند درمان این بیماری هیچ تأثیری ندارد. اجاره دستگاه زردی نوزاد و درمان زردی در خانه در صورت تجویز پزشک ، مفید و تاثیر گذار است. بالا رفتن تبخیر غیر ملموس آب و عکس العمل های پوستی در نوزادان دچار به زردی که تحت درمان با دستگاه فتوتراپی می باشند. حتی ممکن است با مصرف لیموشیرین و آب قند زردی نوزاد تشدید شود! در غیر این صورت ممکن است مشکلات حاد و وخیمی برای سیستم عصبی نوزاد به وجود آید. از این لحاظ انجام آزمایش زردی نوزاد امری ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *