نه سوال |ضروری است|خوب است|ارزش دارد|که باید|می‌توانی|باید|شاید بخواهید|باید|باید|می‌خواهید|می‌خواهید} درباره درمان زردی نوزاد بپرسید

عدم شناخت نسبت به انواع دستگاه فتوتراپی یکی از دلایل است و روش های استفاده صحیح از آن برای والدین استرس زیادی را به همراه خواهد داشت. در روز اول بعد از تولد دلیل قرمزی و کبودی پوست بهویژه در نوزادانی که به روش زایمان طبیعی متولد شدهاند، فشاری است که هنگام رد شدن از کانال زایمان به آنها وارد شده است. این ترشحات شبیه عادت ماهانه است و دلیل آن هورمونهایی است که از مادر به جنین در طول بارداری رسیده است. چون در نوزادان دختر 3-2 روز اول بعد از تولد ممکن است اندام تناسلی متورم باشد و ترشحات سفیدرنگی ببینید. این ترشحات را پاک نکنید زیرا از فرزند شما در برابر باکتریها محافظت میکند. چرا این بچه کبود است؟ چون بهطور طبیعی، مدفوع نوزاد در نخستین روزهای پس از تولدش سبز یا سیاه است و حالت چسبندگی دارد. به نسبتی که به مرور شیر خوردن نوزاد بیشتر میشود، میزان و دفعات ادرار او هم افزایش مییابد. این میزان بین ماه دوم تا ششم کمتر شده و به 6 تا 8 بار مکیدن کاهش مییابد. این عمل باعث جلوگیری از پیدایش ضایعات مغزی می شود. این کار از طریق آزمایش خون انجام می شود.

This h as been gener​at​ed by GSA​ C ontent ​Ge​nera​to r DEMO!

اگر هوا سرد است، بدن نوزاد را با پتوی سبکی بپوشانید اما بیش از حد گرم نکنید زیرا این کار مانع تعریق میشود و پوست حساس کودک آسیب میبیند. این کار در واقع همان درمان به روش فتوتراپی است و آن نوزادان نیز مبتلا به بیماری زردی نسبتاً شدید هستند. نور درمانی (فتوتراپی) ی استفاده از لامپهای فلورسنت مخصوص این روش شیوه ای موثر در كاهش زردی نوزاد است. زردی نوزاد بدین صورت است که نوزاد را در داخل دستگاه زردی قرار می دهند که این دستگاه لامپ های فلورسنت و یا همان مهتابی دارد که می توان با قرار دادن نوزاد در زیر این نور این نوع لامپ ها با چشم بند، زردی نوزاد برطرف شده و روند بهبود سرعت بخشد. بیلی روبین(ماده ای كه سبب زرد شدن پوست نوزاد شده) در مغز رسوب كرده و ضایعه عصبی به نام “كرنیكتروس” ایجاد می شود؛ در این حالت نوزاد ابتدا خواب آلود و تحریك پذیر شده، به تدریج شیر نخورده و در نهایت با برآمده شدن ملاج، تشنج و فلج اندامها بیماری كامل می شود. حتی پستانها نیز در نوزاد دختر ممکن است متورم باشد. در یک بزرگسال ، بیلی روبین زیاد ممکن است به دلیل مشکلات کبدی ، مجاری صفراوی یا کیسه صفرا باشد.

 This ​po st was w ritt en by G SA C᠎on᠎te nt G ener at or ​DE᠎MO !

سلطانزاده با اشاره به اینكه زردی دارای 2 نوع فیزیولوژیك و پاتولوژیك است، ادامه داد: در زردی فیزیولوژیك كه به آن زردی طبیعی میگویند، از روز سوم یا چهارم تولد شروع و 7 تا 10 روز از بین میرود؛ این نوع از زردی خطری برای نوزاد ندارد و میزان حداكثر زردی فیزیولوژیك بر اساس تغذیه نوزاد (شیرخشك و شیر مادر، نژاد، منطقه جغرافیایی زندگی) متفاوت است. گاه کودک بی قراری زیادی دارد، البته هر بیقراری را نمی توان به زردی نوزاد ربط داد. فرقی نمی کند ساکن کدام یک از شهرهای این استان هستید؛ دزفول ، شوشتر ، اندیمشک ، خرمشهر ، اهواز و … جوش صورت نوزاد و دانه های سفید رنگ روی بینی آنها نیز طبیعی است، به این جوشها میلیا میگویند که طی چند هفته بعد از تولد برطرف میشود. از سوی دیگر، موهای بینی نوزاد هنوز کاملا رشد نکرده و مثل یک فیلتر درست عمل نمیکند و گرد و غبار موجود در هوا ممکن است باعث تحریک مخاط بینی و عطسه نوزاد شود. بین روز 3 تا 5 این میزان به 200 میلیلیتر میرسد و بعد از این زمان نوزاد بهطور متوسط روزانه 700 تا 800 میلیلیتر یعنی 2.5 تا 3.5 فنجان شیر میخورد. این تورم بعد از چند روز از بین میرود.

در طول 2 ماه بعد از تولد نوزاد باید 8 تا 12 بار در طول روز شیر بنوشد. روز اول معمولا نوزاد یک مرتبه ادرار میکند اما از روز پنجم به بعد حداقل 6 مرتبه ادرار دارد. در نوزاداني كه از شير مادر تغذيه مي شوند، گاهي اوقات زردي خفيف برای ۱۰ تا ۱۴ روز بعد از تولد ادامه دارد. درصورتیکه از شیر خشک برای تغذیه استفاده میکنید، باز هم هر دو سه ساعت یک بار در روز به نوزاد شیر دهید. آیا زردی در نوزاد مضر است ؟ دلیل کبودی گاهی پیچیدن بند ناف دور گردن جنین است. میتوانید به نوزادی که سکسکه میکند شیر بدهید تا سکسکهاش سریعتر بند بیاید. اگر بعد از نوشیدن شیر، نوزاد به سکسکه میافتد، نگران نباشید. بهترین دما برای نگهداری نوزاد بین 20 تا 21 درجه سانتیگراد است. چرا پلکش قرمز است؟ چون بین چشمها و روی پلک نوزاد گاهی لکهای قرمز رنگی وجود دارد که کاملا طبیعی است. شکسته شدن گلبول های قرمز در بدن نوازد معمولا به علت خون ریزی در حین تولد رخ می دهد. با این حال، زردی که زودتر از روز دوم شروع می شود و سپس به سرعت افزایش می یابد یا بیش از 2 هفته طول می کشد، نیاز به ارزیابی دقیق دارد..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *