هرچه در مورد درمان زردی نوزاد به شما گفته اند، اشتباه است…و در اینجا دلیل آن است

این نوزادان در واقع به دلیل موادی که در شیر وجود داشته دچار این بیماری شده اند و این مواد آنزیم های کبدی و روده ای را غیر فعال کرده اند. این حمله که از سوی بدن مادر انجام میشود به نوعی آنمی یا همان کم خونی بسیار شدید در کودک میانجامد که سلامت مغز او را تهدید کرده و در بسیاری از موارد به سقط جنین منتهی میشود. چراغ های فتوتراپی (نور درمانی) می توانند به بدن کودک کمک کرده و بیلی روبین اضافی را از بین ببرند. وقتی گلبولهای قرمز خون شکسته میشوند رنگدانهی زرد رنگی به نام بیلی روبین ایجاد میشود که عامل رنگ زرد ادرار است که از همین طریق از بدن دفع میشود. لذا بعد از تولد در 24 ساعت اول این گلبولهای قرمز اضافی، به خصوص ناسالمها، از بین میروند و ماده بیلی روبین Bilirubin مستقیم را تولید می کنند و چون کبد قادر به تجزیه آنها نیست که از ادرار دفع شود در نتیجه اضافی آن در خون که باید حداکثر تا 8 باشد بالاتر رفته و باعث زردی میشود. Th is ᠎post has ​been done with GSA Con te nt Gener ator D​emover᠎sion!

زردی قابل رویت معمولا در نیمی از نوزادان مشاهده می شود و غالبا مشکل خاصی نداشته و تا پایان هفته اول محو می شود. اگر شدت بیماری به قدری باشد که سطح بیلی روبین در حال افزایش و غیر قابل کنترل باشد معمولا چند روش درمانی همزمان مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به تذکر است که دستگاه های BiliChek ساخت شرکت PHILIPS و ساخت کشور آمریکا بوده و دارای تائیدیه های وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و همچنین تائیدیه FDA آمریکا می باشد و از نظر دقت اندازه گیری به هیچ عنوان با دیگر دستگاه ها، مخصوصا دستگاه های ساخت کشور چین قابل مقایسه نیستند. نتیجهگیری: بر اساس این مطالعه، گیاهان دارویی شیرخشت، خاکشی، کاسنی و ترنجبین به عنوان گیاهان دارویی اصلی بودند که در استان مازندران برای درمان زردی نوزادان استفاده میشوند. اگر کودک رنگ زردی پوستش افزایش یابد و یا تغذیه مناسب نداشته و بیش از حد میخوابد به پزشک مراجعه کنید. زردی ناشی از ناسازگاری خون به این ترتیب است که به طور معمول، اگر گروه خونی نوزادانی که مادر آنها گروه خونی O دارند A یا B باشد، احتمال زردی ناشی از ناسازگاری در خون افزایش پیدا میکند.

به طور کلی، به مجموع بیلی روبین غیر مستقیم و مستقیم، Total Bilirubin گفته میشود. این مطالعه نشان داد که 12 گیاه دارویی برای نوزاد و 49 فرآوردهی گیاهی برای مادران نوزاد دچار زردی توصیه میشود. زردی یکی از مشکلاتی است که در بعضی از نوزادان با شدتهای مختلف رخ میدهد و میتواند برای والدین نگران کننده باشد. جدول زردی نوزاد، عدد زردی نوزاد را بر اساس سن و نه وزن کودک مورد ارزیابی قرار میدهد. برای زردی بچه چه چیزی خوب است؟ البته بدیهی است که در شرایط حاد و خاص غذاهایی برای درمان زردی نوزاد در حاشیه قرار میگیرند و درمان قطعی زردی نوزاد همان چیزی است که پزشک تجویز میکند؛ مثلا فتوتراپی یا حتی تعویض خون. به طوری که میزان نرمال درجه زردی نوزاد پنج روزه با درجه زردی نوزاد سه روزه فرق میکند. معمولا نوزادانی که سطح بیلی روبین پایین تری دارند بعد از سه تا چهار روز با مراقبت های خانگی درمان می شوند. بیشتر نوزادان در روزهای ابتدایی بخصوص از روز دوم دچار آن می شوند که ابتدا از پوست صورت و چشم ها شروع می شود و معمولا بعد از سه یا چهار روز به بالاترین درجه شدت خود می رسد. تغذیه مکرر کودک می تواند به او کمک کند تا کبد وی شروع به فعالیت کند و سلولهای قرمز خون اضافی را در سیستم خود تجزیه کند.

بعنوان یکی از بهترین روش های درمان خانگی زردی نوزادی، اگر نوزادتان مبتلا به زردی است او را برای 1-2 ساعت در نور آفتاب قبل از ساعت 8 صبح روز قرار دهید. یعنی اگر RH مادر که فاکتوری موجود در گلبول قرمز است، منفی و RH نوزاد مثبت باشد، احتمال ایجاد زردی در نوزاد افزایش پیدا میکند. در برخی موارد ناهماهنگی گروه خونی مادر و نوزاد باعث می شود که سیستم ایمنی مادر آنتی بادی هایی ترشح کند که بر علیه نوزاد باشد و باعث از بین رفتن گلبول های قرمز نوزاد شود در این شرایط بیلی روبین در خون نوزاد ترشح پیدا می کند و در همان ابتدای تولد دچار زردی است. ناهنجاری در گلبول های قرمز که موجب تخریب آن ها می شود. بنابراین مصرف مقدار مناسبی از شربت خاکشیر همراه با کمی گلاب میتواند در بهبود کارکرد کبد مادر موثر باشد، مواد موثره آن در شیر مادر وارد شود و برای نوزاد نیز موثر واقع شود. این مقدار در نوزادان نارس به بیش از 80 درصد می رسد. عدم استفاده از غذاهای مضر زردی نوزاد یا استفاده از غذاهای مفید برای رفع زردی میتواند در کنترل یرقان و رفع زودهنگام زردی نوزاد موثر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *