هفت نکته با آزمایش زردی نوزاد

لباسها و ملحفههای نوزاد مبتلا به زردی و مادرش نباید قرمز و نارنجی باشد، زیرا این رنگها موجب تشدید زردی نوزاد میشوند بنابراین بهتر است مادر و نوزاد مبتلا به زردی لباسهای با رنگ سفید یا آبی را بپوشند. مادر نباید یبوست داشته باشد. در صورت بروز یبوست با مصرف، آلو، شربت فلوس، ترنجبین (۱ تا ۲ قاشق غذاخوری به شکل جوشیده) و یا شیرخشت باید آن را برطرف نمود. بیلی روبین رنگدانهای زرد است که به طور طبیعی از طریق تجزیه گلبولهای قرمز در بدن بزرگسالان و کودکان تولید میشود. بیش از 50% کودکان تازه متولد شده به این نوع زردی مبتلا می شوند.زردی فیزیولوژیکی از روز دوم یا سوم بعد از تولد شروع شده و معمولا تا یک یا دو هفتگی نوزاد ادامه می یابد.هنگامی که کبد کودک به اندازه کافی برای حذف بیلی روبین از جریان خون موثر عمل نکند زردی گسترش پیدا می کند ولی با رشد نوزاد و بالغ شدن کبد او،درمان زردی نوزاد خودبه خود صورت گرفته و رفع می شود.درمان زردی نوزاد در این نوع با پیگیری والدین در هفته های اول و دوم انجام شده و جای نگرانی نیست .

برای این منظور، میتوانید آب جوانه گندم را به شیر خشک کودک اضافه کنید یا به عنوان میوههای مغذی از آب انار برای رفع این بیماری استفاده کنید. البته محصولی از شیرخشت در بازار دارویی ایران بنام قطره بیلی ناستر موجود است که جهت کمک به رفع زردی نوزادان کاربرد دارد و احتمالا سبب افزایش دفع بیلی روبین از طریق مدفوع میگردد. در روزهای پس از تولد نوزاد اگر درجه زردی اعداد ۱۳ تا ۱۴ یا ۱۵ تا ۱۷ را نشان دهد، خطرناک است. کودک وزن اضافه نمیکند یا کم شیر میخورد. اضافه کردن خاکشیر و ترنجبین یا شیرخشت به ترکیب کاسنی و شاهتره قبل و بعد از زایمان در پیشگیری یا کم کردن شدت زردی نوزاد مؤثر خواهد بود. خون حاوی بیلی روبین است که از گلبولهای قرمز خون میآید و توسط کبد ترشح میشود. این بیماری باعث ایجاد رنگدانههای زرد رنگ در پوست و سفیدی چشم میشود البته همانطور که گفتیم، زردی و یرقان در نوزادان و حتی بزرگسالان قابل کنترل و درمان است. همانطور که گفتیم، معمولا نوزادان تازه متولد شده، دچار زردی یا یرقان میشوند که البته این مسئله در کودکانی که سن بالاتری دارند، بیشتر به دلیل تغذیه نادرست و نامناسب ایجاد میشود. Post has  be en gen​erated with t᠎he ​he᠎lp of GSA Conte​nt᠎ Gen erat᠎or Demover᠎si᠎on​.

یرقان در نوزادان و کودکان به دلایل مختلفی ایجاد میشود؛ شاید شما هم کودک تازه متولد شده را در دستگاه دیده باشید، زردی نوزاد یا کودک یکی از بیماریهایی است که در بدو تولد باعث نگرانی والدین میشود که البته جای نگرانی نیست؛ چون این بیماری در کودکان قابل درمان است. برای تشخیص زردی در نوزادان و کودکان پزشک اول از همه سفیدی چشمها، داخل دهان، کف پا و کف دستها را بررسی میکند؛ به طور کلی، رنگ پوست نوزاد در تشخیص درجه و میزان بیماری و انتخاب راهکار درمانی مناسب بسیار اهمیت دارد. در صورتی که سطح بیلی روبین بدن نوزاد بالا باشد، زردی در زیر زانو و حتی کف دستها هم ظاهر میشود. آزمایش زردی نوزاد یا غربالگری بیلی روبین نوزادان اغلب یک بیلی روبین بالا (هیپربیلی روبینمی) را نشان می دهد. اگر درجه و میزان زردی نوزاد و کودک بالا باشد، نوزاد معمولا در بیمارستان نگهداری میشود تا درمان فتوتراپی برای او انجام شود. اگر کودک نیازی به فتوتراپی نداشته باشد، میتوانید به صورت طبیعی و با نور خورشید هم زردی نوزاد را برطرف کنید. حالا اگر نوزادی با وزن دو کیلوگرم بهدنیا بیاید و در واقع نارس باشد، درصورتی که میزان بیلی روبین او ۱۲، ۱۳و ۱۴ باشد برای این بچه خطرناک است و باید تحت درمان قرار بگیرد.

پیشنهاد میکنیم مقاله ” مهمترین مشکلات نوزادان کم وزن و نارس کداماند؟ ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید. پیشنهاد مطالعه : برای اطلاع بیشتر درباره بیماریهای مربوط به اطفال مقاله ” شب ادراری کودکان ” را مطالعه کنید. زردی و یرقان در نوزادان و کودکان از قسمت سر شروع شده و به سمت شانهها، تنه و پاهای نوزاد ادامه پیدا میکند. علاوه بر موارد ذکر شده بیماری ارثی سندرم آلاژیل ممکن است منجر به یرقان گردد. زردی نوزاد و کودک ( یرقان ) چیست؟ آیا پسرها بیشتر از دخترها زردی میگیرند؟ درواقع بیلی روبین در کبد فرد پردازش و از طریق ادرار و مدفوع دفع میشود. استفاده از لامپهای خورشیدی مخصوص باعث شکست بیلی روبین در بدن کودک و نوزاد و دفع از طریق ادرار میشود. استفاده از دمنوشی از ختمی 5 گرم، گل بنفشه 5 گرم و تخم گشنیز 2 گرم روزانه 3 استکان توسط مادر، به بهبود زردی نوزاد کمک می کند. می توان حدود یک نخود شیرخشت و نصف قاشق چایخوری ترنجبین را در نصف استکان آب جوش حل کرده با صافی تمیز صاف کرده و به تدریج به نوزاد خوراند. This art ic le was wri​tten wi​th GSA Content G᠎en er at or Demoversion᠎.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *